Midsommar är inte bara blomster, sill och majad stång. Det är också en helg av frustration över ändlösa bilköer då många vägar förvandlas till potentiella dödsfällor. Dagen före midsommarafton brukar det bryta ut: kö-eländet. Ett elände som inte bara framkallar irritation och stress – det kan också få katastrofala konsekvenser.
– Men egentligen är det samma trafikmängd som en vanlig vardag. Problemet är att den samlas på ett fåtal vägar och där blir det förstås trångt. Och att alla vill åka samtidigt gör det förstås ännu värre, säger SR P4:s trafikreporter Björn Tannberg till Gomorron Sverige.
Börjar vid lunch
Erfarenhetsmässigt vet man att trafiken tätnar vid lunch dagen innan midsommarafton för att släppa något mot kvällen. Sedan uppstår ofta nya köer på midsommaraftonens förmiddag. Väldigt tät brukar trafiken vara längs vägarna som leder från storstäder till Dalarna, Öland och andra områden där många midsommarfirare brukar samlas. Exempel är riksväg 70 från Enköping mot Dalarna och E22 genom Östergötland ner mot Kalmar.
– Och på E18 från Stockholm mot Roslagen brukar bilarna få stå stilla och Öland brukar vara nästan som en parkeringsplats, säger Björn Tannberg.
Köer är förstås frustrerande – men konsekvenserna när någon inte accepterar dem utan försöker köra om kan bli fruktansvärda. Midsommarhelgen utgör de dagar på året då flest människor dödas eller skadas i trafiken. I genomsnitt har sex personer omkommit under den fyra dagar långa midsommarhelgen de senaste åren. Antalet skadade har varit 295.
Saknade mitträcken och småvägar
De flesta olyckor orsakas av ogenomtänkta, farliga omkörningar. Hårdast drabbade är vägar där köer kan uppstå men som samtidigt saknar mittseparering. Exempel på farliga vägar är enligt Motormännens karta E20 mellan Vårgårda och Hova i Västergötland samt E45 mellan Vänersborg och Östersund. Många olyckor inträffar också på småvägar till och från festplatser och sommarstugor
De senaste tio åren har i genomsnitt närmare 90 personer skadats i trafiken torsdagen före midsommarafton. Det är 25 fler än under midsommardagen som däremot är den dödligaste trafikdagen. I genomsnitt har 2,4 personer omkommit på söndagen.
– Har man varit berusad på midsommarafton är det ren idioti att köra på midsommardagen. Även om alkoholen gått ur kroppen är man trött och reaktionerna är inte vad de ska vara, säger Björn Tannberg. Han menar att det finns en enkel formel för ett säkert trafikbeteende:
– Håll avstånd och sänk hastigheten! Sedan tycker jag att man också bör tagga ned och inte stressa. Acceptera att är fullt och se dig själv som en del av flödet i trafiken. Sluta tänk att alla andra är idioter som ska köras om till varje pris. Priset kan bli fruktansvärt högt.
Låt resan ta tid
Trafikverkets råd är att räkna med att resan tar längre tid, att inte köra påverkad av alkohol och att ta raster. De tipsar också om att välja mötesfria vägar och sträckor där det finns trafiksäkerhetskameror. En annan nyckel till en olycksfri midsommar kan vara att inte ha övertro till den egna körförmågan. Nio av tio män agerar omdömeslöst i trafiken, enligt en ny Sifo-undersökning, beställd av byggbolaget Skanska, där 1217 personer deltagit.