Bara 14 procent av alla de fall där Försäkringskassan anmält misstänkt bidragsfusk till polisen förra året slutade med fällande dom. 74 procent av ärendena lades ned. Att så stor andel av alla dessa ärenden lades ned under 2016 beror inte bara på att det inte kunnat styrkas att brott har begåtts.
I vissa fall blir ärenden liggande så länge att de preskriberas. Från Försäkringskassan tycker man att det är lite väl hög andel av alla ärenden som läggs ned.
– Det är anmärkningsvärt höga siffror skulle jag vilja säga. Visar lite på polisens prioriteringar, säger Thomas Falk, enhetschef på Försäkringskassan, till Ekot.
Över två års väntan
Förra året var handläggningstiden i genomsnitt 795 dagar för de ärenden som avslutades. För två år sedan var denna väntetid drygt 300 dagar kortare. En orsak till de långa handläggningstiderna är fler anmälningar av bedrägeribrott generellt.
Jan Granqvist vid bedrägerisektionen på Stockholmspolisen säger till Ekot att detta är något som man haft svårt att hinna med att hantera de senaste åren.
– Men jag tycker att vi gör en rimlig satsning och vi är på rätt väg när det gäller den här typen av brott, säger han.