Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Dubbelt så många träningskort säljs i januari

Dubbelt så många träningskort säljs i januari

Under januari månad går försäljningen av träningskort upp kraftigt i Sverige. Flera träningsföretag säljer då dubbelt så många träningskort som under en genomsnittsmånad.

Det är efter trettonhelgen som försäljningen av träningskort tar fart på allvar. Enligt de stora träningskedjorna Sats, Friskis & Svettis och Nordic Wellness, som SVT Nyheter pratat med, är det i januari månad en enormt stor tillströmning av träningshugade personer.

– Ja, januari är den månad under året då vi på Sats har som mest kunder, säger Emad Bezi som har arbetat i företaget i sex år och som nu är platschef på Sats gym i Mall of Scandinavia.

– Det kan bero på många olika saker, säger han. Nyårslöften ska uppfyllas, men jag tror också att många människor går i tankarna om att januari är en nystart på livet helt enkelt.

Störst försäljning i januari

Hos Sats säljer man 16 procent av hela årets försäljning bara i januari. Det är dubbelt så mycket som företaget säljer under en genomsnittsmånad. På Friskis & Svettis i Stockholm, som är organisationens i särklass största förening, når försäljningen också sin höjdpunkt i januari, med 25 procent av årsförsäljningen av träningskort. Hos Friskis & Svettis står januari för 40 procent av hela årets försäljning av årskort under perioden från mitten av december till slutet av februari.

På Nordic Wellness ser man också en topp i januari, på 10 procent av årsförsäljningen av träningskort, men hos Nordic Wellness såldes under 2014 faktiskt ännu fler kort i september, nämligen 14 procent av årsförsäljningen.

Mer jämnt fördelat över året

Och att försäljningstoppen inte är fullt lika hög som förr om åren i januari månad märks hos alla dessa tre träningsföretag. Även på Sats och Friskis & Svettis ser man andra toppar och att försäljningen är mer jämnt fördelad än förr under resten av året.

– Försäljningen i januari har minskat till förmån för att det jämnar ut sig under året, även om januari-toppen fortfarande är störst hos oss, säger Lotta Thörnberg på Friskis & Svettis kommunikationsavdelning. Det har vi märkt under de senaste tre till fyra åren. Det är snurr på träningskorten även under hösten och faktiskt i december.

Lotta Törnberg tror att skillnaden beror på att träning numera är en livsstil för de motionärer man fångar in.

– Det har blivit en del av dessa människors vardag, säger hon. Och allmänt så finns det också ett högre medvetande om hur viktigt motion är för ett hälsosammare liv. Det genomsyrar ju hela samhället.