Europaparlamentarikern Carl Schlyter (MP) har varit med och röstat fram förslaget.
– Erfarenheten är att 95 procent av alla rökare börjar före 25 års ålder och hälften innan de fyllt arton. Cigarettbolagen har väldigt uttänkta strategier för att låta små barn identifiera sig med cigaretter och känna en lustfylld upplevelse, säger han.
Del av ett större tobaksdirektiv
Godisförbudet är en del av ett större tobaksdirektiv med en rad åtgärder som EU-parlamentet ska ta ställning till den 10 september. Bland annat handlar det om större varningstexter på cigarettpaketen, förbud mot mentolcigaretter och nya restriktioner kring snusförsäljning.
Just lakritspiporna tycker inte Schlyter är det centrala, viktigast tycker han det är att chokladcigaretterna förbjuds.
– Vi har förbjudit tobaksreklam och tobaksbolagens klädkollektioner. Då är det konstigt att tillåta sådan här marknadsföring för en produkt som är förbjuden för barn.
”Man kan tycka att det är löjligt”
EU-kommissionen har länge uppmanat medlemsländerna att förbjuda tobaksliknande godis, men det har varit frivilligt. Om det här direktivet går igenom är det ett stort steg mot ett bindande förbud.
– Man kan ju tycka att det är löjligt att EU ska gå in och förbjuda det här, men EU beslutar så mycket. Och tobaksbolagen har en 50-årig tradition att ljuga för folk och försöka gå runt lagen, säger Carl Schlyter.