När olyckan är framme kommer slaget nästan alltid från sidan. Därför är det viktigt att hjälmen klarar av slag mot sidorna och inte bara ovanifrån. Foto: TT

Få cykelhjälmar håller måttet

Uppdaterad
Publicerad

Att cykla är modernt och allt fler rullar för egen kraft. Men få hjälmar skyddar ordentligt vid olyckor.

– Man bör skärpa lagkraven och göra andra hjälmtester, anser en expert.

Alla cykelhjälmar som får säljas i Sverige är CE-märkta, vilket ska borga för säkerhet. Men enligt Helena Stigson, trafiksäkerhetsforskare vid Folksam, är kraven för att hjälmarna ska få sin märkning för lågt ställda och testerna felaktigt gjorda.

– Vid testerna mäter de bara kraften som går rakt in i hjärnan. Men vid en verklig cykelolycka får du aldrig kraften uppifrån och rätt ner i kroppen utan slaget är alltid snett riktat mot huvudet, säger Helena Stigson som nu vill se tuffare lagkrav.

När huvudet utsätts för ett snett slag roterar det. Och enligt henne är det just rotationsvåldet som orsakar hjärnskakningar och mer allvarliga hjärnskador. Rotationsskydd bör därför ingå i de tester som alla cykelhjälmar ska klara för att få sin CE-märkning.

Dessutom menar hon att lagkraven överskrider de så kallade skadegenererande våldsnivåerna. För att få CE-märkning krävs nämligen att cykelhjälmen dämpar accelerationskraften ner till 250g vid ett slag mot huvudet.

– Men hjärnskakning uppstår vid 60 g, säger hon.

Tar flera år

Klas-Gustaf Andersson vid Sveriges tekniska forskningsinstitut (SP), som utför provning och certifiering av hjälmar, håller med om att kraven borde höjas.

– Rotationskravet borde in, det är den allmänna åsikten, säger han.

Samtidigt menar han att det arbetas med rotationsprövning men att det kommer att ta flera år till innan det ingår i kravställningen. För att kunna införa ett sådant krav måste det helt enkelt finnas en bra utrustning som kan mäta det.

– Provmetoder och kravmetoder är inte på plats ännu. Dessutom innebär internationellt stabiliseringsarbete att många viljor ska komma fram till något gemensamt och det tar tid, säger han.

Och att ställa krav på hjälmar att dämpa accelerationskraften ner till 60g är enligt honom inte möjligt i dagsläget.

– För att komma ner till 60g behövs konstruktioner som de vanliga hjälmanvändarna inte skulle acceptera. Då behövs väldigt stora eller uppblåsbara hjälmar, säger han.

Säkerhet kostar

På marknaden finns redan en airbagliknande modell som enligt tillverkaren själv klarar 65g. Men priset för hjälmen är högt, cirka 2700 kronor.

– Man vill ha billiga hjälmar som når en stor grupp av användare och då kanske man inte kommer ända fram gällande skyddet, säger Klas-Gustaf Andersson.

Samtidigt tror Helena Stigson att priset skulle sjunka om kravställningen ändrades.

– I och med att det inte krävs för hjälmtillverkarna att sätta i skyddet är det inget det blir konkurrens på heller, säger hon.

Hon understryker dock att det är bättre att ha en billig hjälm med sämre skyddsförmåga än ingen hjälm alls.

– En hjälm tar bort två av tre hjärnskador så att du har en hjälm på dig är så klart ett skydd, säger hon.

Fem hjälmar i toppklass

  • Folksam har testat 18 cykelhjälmar som alla är CE-märkta och därmed klarat dagens lagkrav. Här är de fem bästa hjälmarna, enligt testet.
  • Bell Stoker MIPS, Giro Savant MIPS, POC Octal AVIP MIPS, Spectra Urbana MIPS och Hövding 2.0.

Fakta: Folksam

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.