Evighetslånga krångliga avtalstexter har blivit en del av vardagen. Med ett enkelt klick är villkoren godkända. Men, handen på hjärtat, så där alldeles i detalj blev väl knappast texten läst.
Ulf Stefansson, jurist på Konsumentverket, säger att skriftliga är viktiga. Han råder konsumenterna att lägga tid på att kolla de viktigaste avtalsvillkoren som exempelvis pris, löptider och vilken vara eller tjänst man köper.
– Skriftliga avtal är bra för att undvika missförstånd och för att man i efterhand kan gå tillbaka och se vad man faktiskt kom överens om, säger han.
Telefonförsäljare vill slippa lag om skriftliga avtal
Mer än varannan konsument läser sällan eller aldrig avtalsvillkoren vid köp på internet. Bara 15 procent säger sig läsa villkoren noggrant, enligt en undersökning som Novus gjort på uppdrag av branschorganisationen Kontakta som har bland annat telefonsäljarföretag bland medlemmarna. Kontakta vill slippa en ny föreslagen lagstiftning som kräver skriftliga avtal även vid telefonförsäljning.
Enligt Kontaktas vd Tina Tengroth visar undersökningen att konsumentskyddet inte automatiskt förstärks genom det föreslagna kravet eftersom så få läser skriftliga avtal.