Bara 15 procent läser avtalstexten ordentligt innan de godkänner villkoren vid köp på nätet. ARKIVBILD. Foto: TT

Få läser avtalsvillkoren

Publicerad

Godkänt några avtal på nätet på sista tiden? Ja, troligen.

Läst villkoren ordentligt? Nej, troligen inte.

En undersökning visar att bara 15 procent läser i detalj.

Evighetslånga krångliga avtalstexter har blivit en del av vardagen. Med ett enkelt klick är villkoren godkända. Men, handen på hjärtat, så där alldeles i detalj blev väl knappast texten läst.

Ulf Stefansson, jurist på Konsumentverket, säger att skriftliga är viktiga. Han råder konsumenterna att lägga tid på att kolla de viktigaste avtalsvillkoren som exempelvis pris, löptider och vilken vara eller tjänst man köper.

– Skriftliga avtal är bra för att undvika missförstånd och för att man i efterhand kan gå tillbaka och se vad man faktiskt kom överens om, säger han.

Telefonförsäljare vill slippa lag om skriftliga avtal

Mer än varannan konsument läser sällan eller aldrig avtalsvillkoren vid köp på internet. Bara 15 procent säger sig läsa villkoren noggrant, enligt en undersökning som Novus gjort på uppdrag av branschorganisationen Kontakta som har bland annat telefonsäljarföretag bland medlemmarna. Kontakta vill slippa en ny föreslagen lagstiftning som kräver skriftliga avtal även vid telefonförsäljning.

Enligt Kontaktas vd Tina Tengroth visar undersökningen att konsumentskyddet inte automatiskt förstärks genom det föreslagna kravet eftersom så få läser skriftliga avtal.

Konsumentverkets råd

När du handlar på nätet ingår du ett avtal. För att ingå avtal behöver du vara 18 år eller ha målsmans godkännande.

Kontrollera att företagets namn, adress, telefonnummer och e-post finns på webbplatsen.

Sök på företagsnamnet på internet och läs vad andra tycker om företaget.

Vid telefonförsäljning: ställ frågor om erbjudandet och villkoren. Tacka inte ja utan att vara helt säker på att du är helt säker på vad du säger ja till.

Källa: Konsumentverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.