Sedan slutet av maj cirkulerar bluffmejl runt bland Telias kunder. Det kan handla om falska fakturor eller en påstådd dubbelbetalning där du som kund uppmanas lämna dina kontouppgifter eller följa bifogade länkar.
Nu varnar Telia sina kunder för de falska mejlen. Inger Gunterberg är pressansvarig hos Telia:
– Vi skickar aldrig e-fakturor via mejl, utan vi skickar denna typ av information direkt till våra kunders onlinebank. Där kunderna reglerar sina fakturor på sedvanligt sätt.
– Detta är ett samhällsproblem. Det är kriminella ligor som ligger bakom och de riktar in sig på stora företag med många kunder för att det ska träffa rätt. Det är en oerhört tråkig företeelse som tyvärr ökar i samhället.
Läsare hörde av sig till SVT
En av SVT:s läsare hörde av sig och bifogade bilder på de falska fakturorna. Det rör sig om relativt professionella bluffmejl med Telias logotyp och integritetspolicy där hen uppmanas betala in 374 kronor, i detta fall verkar avsändaren komma från Nya Zeeland.
Hur arbetar Telia för att motverka denna typ av bluff?
– Vi spärrar avsändaradresser och länkar. Sedan uppmanar vi även de personer som hör av sig till oss att radera denna typ av mejl och inte klicka på länkar eller lämna personliga uppgifter, säger Gunterberg.
Hur många det är som fått de falska mejlen är svårt att avgöra, men enligt Telia har åtskilliga kunder hört av sig om bluffakturorna, även personer som inte är Telia-kunder.
Om du blir lurad är det bäst att kontakta polisen och göra en anmälan.