– Det kan gå väldigt fort på sjön, sikten kan vara nedsatt och det är inte upplyst som det ofta är på en väg. Det är viktigt att man som båtförare har sina sinnen i full funktion, säger Mattias Lindholm på Kustbevakningen i Stockholm.
Under de senaste sex åren har närmare 500 personer dömts för sjöfylleri eller grovt sjöfylleri, med en gräns på 0,2 respektive 1,0 promille. Straffen har blivit fängelse, villkorlig dom, skyddstillsyn eller böter.
– Under sommarhalvåret är det främst förare av fritidsbåtar som druckit för mycket alkohol, men vi har ju också möjligheter att kontrollera yrkesjöfarten, säger Mattias Lindholm.
I samband med att promillegränsen skärptes 2010 så genomförde Kustbevakningen 3.240 kontroller, och 290 personer anmäldes för sjöfylleri.
Ändrat beteende
Hittills i år har cirka 2.400 kontroller genomförts. 93 personer har dömts, eller är nu misstänkta, för sjöfylleri. Och kustbevakare talar om en beteendeförändring gällande alkohol på sjön.
– Under några år har vi sett att man oftare nu utser någon som får hålla sig nykter och köra hem från krogen eller festen. Där det finns bra gästbryggar ligger man i högre grad kvar, istället för att åka hem, säger Mattias Lindholm.
Sjöfyllerilagen gäller i första hand lite större båtar, det vill säga motor- och segelbåtar med en längd över tio meter och båtar som kan framföras i minst 15 knop.
Med åren har antalet kontroller minskat något, samtidigt som färre åker fast. Den lägsta notering hittills gjordes förra året med 80 anmälda fylleribrott.