Foto: SVT

Brå: Öka kontrollen för att stoppa bedrägerier

Publicerad

Fler kontroller och utökat samarbete mellan rättsväsendet och försäkringsbolagen skulle kunna bidra till att fler bedragare upptäcks och lagförs. Det visar en rapport om försäkringsbedrägerier som Brottsförebyggande rådet (Brå) publicerar i dag.

Varje år polisanmäls cirka 300 försäkringsbedrägerier. De flesta upptäcks och anmäls av försäkringsbolagen, men fler fall skulle kunna upptäckas med bland annat bättre rutiner för kontroll och övervakning.

”Vill inte ge intryck av att vara utsatta”

Men försäkringsbolagen är inte alltid odelat positivt inställda till ökad kontroll, säger Lars Korsell, enhetschef på Brå, till SVT.

– Försäkringsbolagen har en kluven inställning till kontroller. De vill ha nöjda kunder, både gamla och nya, samtidigt som de inte vill uppfattas som krångliga eller ge intryck av att de är särskilt utsatta för bedrägerier. Om bolagen då utökar sina kontroller och gör fler polisanmälningar, så tror man att det finns en risk att kunderna väljer ett annat försäkringsbolag.

Försäkringsbolagens misstankar om bedrägeriförsök bygger mer på intuition och vana än på kunskap om vad som kännetecknar en bedragarel, enligt Brå. Myndigheten har också gått igenom samtliga 262 polisanmälningar om misstänkta försäkringsbedrägerier som gjordes 2011.

Samverkan viktigt

Anmälningarna resulterade endast i 34 åtal och i 25 fall dömdes någon. Men med ökad samverkan mellan rättsväsemdet och försäkringsbranschen skulle den siffran kunna bli högre, enligt Anna Jonsson, utredare på Brå.

– Vi tror att rättsväsendet kan bli bättre på att lära sig att känna igen bedrägeribrotten. Dessutom behöver de öka samverkan med branschen för utbyte av kunskap och information. Det är i slutändan alla försäkringstagare som drabbas genom högre premier och sämre villkor.

Kostnad på upp till 5 miljarder

Försäkringsbolagen genomförde i fjol 7.000 bedrägeriutredningar och uppskattar kostnaden för försäkringsbedrägerier till mellan 2,5-5 miljarder kronor om året.

Och enligt Mats Galvenius, vice vd på branschföreningen Svensk Försäkring, visar studien att försäkringsbolagen måste skärpa sina kontroller.

– Vi arbetar redan aktivt mot försäkringsbedrägerier, men Brå:s studie visar att vi behöver intensifiera vårt arbete. Vi undersöker hur vi inom branschen kan skärpa våra kontroller utan att det får negativa effekter för alla ärliga försäkringstagare.

Fakta: Försäkringsbedrägerier

Försäkringsbedrägerier kan lite grovt indelas in i tre kategorier: fantasifallet, oförsäkringsfallet och påplussningsfallet. Här är några bedrägerier av de olika typerna:

*Fantasifallet innebär att det inte skett någon verklig skada eller att personen arrangerar skadan. I ett fall hävdade en man vars bil brunnit att sätet blev varmt och det började ryka, sedan började bilen brinna. Men lukten av bensin och en tom PET-flaska i bilen fick försäkringsbolag att fatta misstankar och istället för att få 65000 kronor i ersättning dömdes han i hovrätten till villkorlig dom för försök till bedrägeri.

*Påplussningsfallet innebär att det skett en verklig skada skett men att försäkringstagaren kommer med överdrivna krav. I ett fall anmäler en man ett verkligt inbrott men när han skickar in godslistan finns där en rad mycket dyra smycken som köpts i utlandet. Kvitton och intyg bifogas men en analys av dokumenten visar att någon manipulerat dem genom att öka värdet på dem. Försäkringsbolaget avböjer skadan och polisanmäler ärendet.

*Oförsäkringsfallet innebär att försäkringstagaren saknat försäkringsskydd. Det handlar dels om att ingen försäkring tecknats, dels om att villkoren i försäkringen inte gäller. I ett fall anmäler en försäkringstagare en kollision med en annan bil på en parkering. Bilen var vid tillfället oförsäkrad och därför skulle ingen ersättning utgå. Därför tecknar försäkringstagaren en försäkring samma kväll och anger inte att bilen är krockad. Försäkringsbolaget avböjer skadan eftersom underlag från den andra föraren visar att skadan skett innan försäkringen tecknades.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.