Det är farligare att krocka med äldre bilar. Motormännen vill därför införa en skrotningspremie för fordon äldre än tio år. Foto: TT

Flest döda och skadade i äldre bilar

Publicerad

Antalet omkomna och skadade skulle minska dramatiskt om fler körde nyare och säkrare bilar – samtidigt som äldre personbilar skrotades, enligt nya beräkningar.

En genomgång av de senaste årens olycksstatistik, visar på ett tydligt samband mellan bilens ålder och risken att omkomma eller skadas svårt i en trafikolycka.

Om personbilar äldre än tio år skrotades, skulle antalet omkomna och skadade årligen minska med ungefär 700 personer. Det visar analyser som Trafikverket gjort på uppdrag av Motormännen.

– Det har varit en fantastisk utveckling de senaste tio åren. Vi har bland annat fått fler krockkuddar, antisladdsystem och överhuvud taget hjälper bilen till när föraren fallerar, säger Motormännens vd Fredrik Daveby.

Mellan 2009 och 2013 omkom totalt 855 personer i olyckor med personbilar i Sverige. I 63 procent av fallen var bilarna tio år eller äldre.

Halverad risk i nyare bil

– I en nyare bil halveras risken att dö eller skadas allvarligt i en olycka, jämfört med en tio år äldre bil, säger Fredrik Daveby till SVT Nyheter.

– Framöver när bilarna blir ännu bättre kommer minskningen av omkomna att fortsätta, säger Johan Strandroth, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket.

Tidigare fanns en skrotningspremie. Motormännen vill att den återinförs, då för bilar äldre än just tio år.

– En premie på 10.000 kronor eller mer skulle medföra att äldre bilar i större utsträckning försvann från vägarna. Vi måste se till åldern i bilbeståndet för att komma närmare nollvisionen, säger Fredrik Daveby.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.