De flesta tågbolag brukar precis som flygbolagen presentera siffror över sin punktlighet. Dessa siffror gäller dock trafiken i stort, vilket gör det svårt för passagerare att välja hur man ska resa.
Toleransnivån för förseningar är förstås också mycket olika beroende på om man reser i tjänsten eller privat, om man ska hinna till ett möte, eller ge sig av på semester.
Vart fjärde tåg försenat
På sträckan Stockholm – Göteborg är SJ den helt dominerande aktören.
Om man räknar ankomstpunktligheten inom 15 minuter anger SJ punktligheten (till slutstation) på sträckan Stockholm – Malmö (jan-sep 2013) till 79 procent och punktligheten på sträckan Stockholm – Göteborg till 86 procent.
På sträckan Stockholm – Malmö anger Veolia en genomsnittlig punktlighet för 2013 på 86,6 procent (avser Snälltåget).
Flyget avsevärt punktligare
Flygets branschorgan räknar sin punktlighet i ankomstpunktlighet inom 15 minuter. Enligt denna anger flygbolaget SAS en punktlighet på 90,9 procent för sträckan Arlanda – Göteborg och 92,7 procent för sträckan Arlanda – Malmö (år 2013).
Flygbolaget Malmö Aviation som trafikerar så väl Göteborg som Malmö från Bromma har siffror som ligger nära SAS. Man anger 90,9 procent i samlad punktlighet för sträckan Bromma-Malmö-Bromma och 91,7 procent för sträckan Bromma-Göteborg-Bromma. Även dessa siffror avser 2013.
Flygbolaget Norwegian trafikerar både Göteborg och Malmö från Arlanda. De anger punktligheten för hela sträckan Stockholm-Göteborg-Stockholm till 90 procent och för Stockholm-Malmö-Stockholm till 91 procent (även här avses siffrorna för år 2013).
Ulf Adelsohn: ”Risk man tar när man åker tåg”
Ulf Adelsohn var styrelseordförande för SJ fram till 2011. Han är inte förvånad över infrastrukturministerns analys i Gomorron Sverige att tåget inte går att lita på:
– Jag har förståelse för det. Bara här om dagen var ju elsystemet paj. Det är fel på kraftledningarna nu. Det är en risk man får ta när man åker tåg, säger han.
– Ska man rentav ta flyget istället?
– Ja det kan man diskutera. Det är i alla fall bättre punktlighet där, säger han och skrattar, men tillägger sedan att han själv varnat i tio års tid för att tågtrafiken skulle drabbas av de problem som vi ser i dag.
Svårt komma åt problemet
– Det handlar inte bara om att skjuta till mera pengar. Problemet är att man kör för många tåg. Vi varnade för detta och sade att man måste köra färre och längre tåg så man kan komma ut på spåren och göra det arbete som krävs för att lösa problemen. Men istället ökade man på tågtrafiken, säger han.