Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Öppnar för skärpt lagstiftning

Marknadsföringslagen kan komma att ses över för att komma till rätta med den dolda reklamen i sociala medier. Konsumentministern öppnar för en lagskärpning efter SVT:s granskning.

Konsumentminister Per Bolund (MP) öppnar nu för att se över marknadsföringslagen, bland annat efter att konsumentombudsmannen i Aktuellt konstaterat att det i dag inte är möjligt att utkräva ansvar från exempelvis Youtube för regelbrott som försiggår i deras kanaler.

Justering

– Om vi ser tydligt att det behövs en justering av lagstiftningen så är vi beredda att gå vidare med det, säger Per Bolund som nu vill höra om konsumentombudsmannen har några konkreta förslag.

Per Bolund anser att Youtube definitivt bör kunna ta bort olaglig reklam, på samma sätt som man redan rensar bland till exempel brott mot upphovsrätten och pornografi. Han menar dock att frågan om regeländringar också på detta punkt kan komma att hamna på EU-nivå i slutänden, eftersom det handlar om internationella bolag.

SVT:s granskning av den dolda reklamen som dagligen sköljer över unga internetanvändare har orsakat en livlig debatt. Gustav Martner i en Aktuellt-debatt gick till hård attack mot konsumentombudsmannen som trots anmälningar inte drivit ett enda ärende till marknadsdomstolen.

#doldreklam

Vad tycker du om åldersgränser och hårdare krav på Youtube? Diskutera i sociala medier under hashtagen #doldreklam.

#doldreklam

Mer i ämnet