Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

De företagen finns på Konsumentverkets svarta lista

Konsumentverket har på sin hemsida lagt ut varningslistan över företag man ska passa sig för.

För första gången finns nu på Konsumentverkets webbplats en lista över företag som verket särskilt vill varna för. – Det enda vi kan göra är att varna för de här bolagen. De är svåra att nå och de fortsätter bryta mot lagar och regler trots våra påpekanden, säger Hans Lundin, presschef på Konsumentverket.

Än så länge finns ett tiotal företag på listan (några förekommer under olika namn). Den ska uppdateras varje vecka och kommer säkerligen att bli längre, säger Hans Lundin.

– Även om vår strävan förstås är att den ska vara så kort som möjligt, tillägger han.

Bland företagen på listan finns exempelvis Göteborgs flyttbyrå, som SVT har rapporterat om åtskilliga gånger – senast för några veckor sedan då konsumentprogrammet Plus och SVT Nyheter Väst visade att det nu fortsätter sin verksamhet under nytt namn.

De andra företagen på Konsumentverkets lista är Adressenheten Sverige/Adressbolaget/Adresstjänst, Autopriser/Carprice, Cleandevice365, Diet and Detox/Diet & Detox, Europaspelet, Garantispelet, Supervinsten och Superspelet, Jobform och Skincenter.

Många anmälningar om likartade problem

De företag som hamnat på listan är sådana där många konsumenter hört av sig och beskrivit ett och samma problem, förklarar Hans Lundin.

– När ett mindre företag får oproportionerligt många likartade anmälningar som till exempel att kunderna har förlorat pengar, att det saknas kontaktuppgifter till företaget - det är ett tydligt tecken på att det ska upp på listan.

Vanligt att locka med gratiserbjudanden

Finns det något gemensamt för de här företagen, i tillvägagångssätt eller annat?

– Flera av företagen är så kallade abonnemangsfällor. Det typiska för dem är att de annonserar på nätet, ofta i sociala medier, där de lockar med erbjudanden om billiga eller gratis telefoner eller sneakers eller andra varor, mot att man ger dem sina personuppgifter. Framför allt vill de komma åt kontokortsnummer. Om personerna sedan ens har fått varorna vet vi inte, säger Hans Lundin.

Han framhåller att man måste läsa det finstilta i erbjudandet – inte bara fylla i sina uppgifter och skicka iväg.

Blir bundna av dyra abonnemang

– De personer som nappar på de här erbjudandena har inte sett att i det finstilta står att om man godkänner att köpa eller ta emot varan, så binder man sig också för ett abonnemang på någonting annat, som kan kosta flera hundra kronor i månaden eller mer och som är omöjligt att ta sig ur, säger Hans Lundin.

Det är också vanligt att människor hör av sig till Konsumentverket om oseriös telefonförsäljning.

– Ungefär en femtedel av de cirka 10.000 anmälningar som vi får in varje år handlar om det, säger han.

Får faktura på ”gratis” bilvärdering

Konsumentverket har tagit emot nästan 1.500 klagomål gällande de företag på listan som ägnar sig åt att värdera bilar, Autopriser/Carprice, berättar Hans Lundin också.

– Det här är företag som flyttar mellan olika länder, senast har de förekommit i olika stater i Baltikum, på okända adresser. De lägger ut annonser om att de värderar bilar gratis, om de får registreringsnummer. Men de som svarat får sedan en räkning på 600-700 kronor. Då har de hämtat ägaruppgifter hos Bilregistret och skickar fakturan till ägarens adress.

”Många är godtrogna”

Hur kommer det sig att den här problematiken ökar trots att det nästan dagligen larmas om oseriösa företag? Är konsumenterna för godtrogna?

– Vi är lite faktiskt lite förvånade att det här fortsätter år efter år, trots alla varningar. Jag skulle nog påstå att många är godtrogna. Om en främmande person kommer fram till dig på stan och ber dig följa med in i en gränd och titta på varor i en bagagelucka – skulle du följa med då? Det är samma sak på nätet – var vaksam och försiktig med att lämna ut dina uppgifter. Det är en farlig värld därute, säger Hans Lundin.

Han tror att en orsak till att så många fortsätter gå i fällor är att vi är vana vid att så mycket är gratis på nätet.

– Så när det dyker upp löften om att gratis få prova på något, så tror vi att det faktiskt är gratis. Men det är det sällan eller aldrig.

Den gyllene regeln är att om ett erbjudande verkar för bra för att vara sant, så är det också för bra vara sant, framhåller han.

Finns få sanktionsmöjligheter

Att Konsumentverket skapat den här listan nu beror enligt Hans Lundin på att det är väldigt svårt för verket att komma åt de här företagen, framför allt de som finns utomlands.

– Vi försöker nå dem i utlandet, vi skriver brev till dem, men de struntar i det och fortsätter med sin marknadsföring. Vi har sett problemen växa i flera år och nu kan vi inte vänta längre. Vi måste varna konsumenterna.

Kan företagen bara strunta i er?

– Vi har ganska få sanktionsmöjligheter. Det är ett skäl till att vi går ut och varnar.

Vad kan ni göra?

– Om företaget är svenskt kan vi stämma det i marknadsdomstol eller tingsrätt, men det är oftast en lång process innan vi når fram till ett domstolsförbud. Under tiden så fortsätter konsumenterna att bli vilseledda av deras marknadsföring.

Så slipper du att bli lurad - Konsumentverkets råd.

Relaterat