Hon är en av Sveriges ledande forskare inom just betyg och är även knuten till ansedda Columbia University, New York. Alli Klapp ser nu ett stort problem i att skolor själva ska ansöka om att få delta.
– Vi vet att skolsystemet är segregerat och risken är att det blir skolor med enbart högpresterande elever som vill vara med, säger hon.
Alli Klapp tillhör den grupp forskare som tidigare starkt avrått från att sänka betygsåldern. Detta baserat på omfattande forskning.
Får inte ske på frivillighet
Skolverket ska visserligen verka för att ”en lämplig geografisk spridning sker” men Klapp ser ändå svårigheter.
– Om man nu ska göra en försöksverksamhet så bör det ske på vetenskapligt sätt. Då måste skolor som deltar vara utvalda och det ska inte ske på frivillighet.
Känns som politisk prestige
Att försöket ska ske ”i samråd med föräldrar”, ställer hon sig också tveksam till.
-Hela det här känns som oerhört mycket politisk prestige och ett spel där man inte tar hänsyn till varken elever eller skolan. Man kan också fråga sig varför man vill genomföra sådan här försöksverksamhet innan man gjort en utvärdering av betyg från årskurs sex, säger hon.