Foto: SVT

Forskare: ”Pisa kan användas fel”

Uppdaterad
Publicerad

På tisdag presenteras nästa Pisaundersökning från OECD, förra gången för tre år sedan rasade de svenska resultaten chockartat. Svenska rektorer anser att undersökningen fått för stor betydelse, och även forskare som SVT Nyheter talat med är kritiska. Men Pisa behövs, anser projektledaren för Pisa i Sverige.

– Att länder rankas är nog den största nackdelen med Pisa. Siktar man in sig på att uppnå en siffra i skolan kan medlen för att uppnå den siffran påverka undervisningens syfte, säger Pasi Sahlberg, professor i Finland, till SVT Nyheter.

Han är en av de experter som vi pratat med som är kritiska till Pisa som temperaturmätare för den svenska skolan.

Läget i svenska skolan 2016

Magnus Oskarsson, nationell Pisa-ledare för Sverige, försvarar undersökningen, även om han anser att den använts som slagträ i en politiserad debatt.

– Genom Pisa har vi fått reda på saker som är viktiga, säger han i Aktuellt, och nämner fallande skolresultat och betydelsen av social bakgrund som exempel.

Men man ska inte se Pisa som det totala svaret på hur det går för den svenska skolan.

Begränsar Pisa synen på utbildning?

– Pisa mäter inte allting, det mäter några centrala områden. Det finns andra undersökningar som mäter till exempel hur skolan lär ut värdegrund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Läget i svenska skolan 2016

Mer i ämnet