Sara Asad, Shamaka Farah, Hazal Ciftci och Yahya Khalfal på Hässelbygårdsskolan om förslaget med mobilförbud på skolor. Foto: Gustav Sjöholm / TT

Förslag om mobilfri skola sågas

Publicerad

Nu blir det inget mer Snapchat och Instagram på lektionstid, om regeringen får bestämma. Men förslaget om lärares rätt att samla in mobiltelefonerna sågas som teknikfientligt och en kollektiv bestraffning.

– Många elever koncentrerar sig inte tillräckligt på lektionerna därför att de sitter med mobilerna i stället. Det har blivit ett så utbrett problem att lärarna behöver ett lagstöd, säger utbildningsminister Jan Björklund (FP).

Utredningen som ligger till grund för förslaget om mobilfria lektioner beställdes kort efter den senaste Pisaundersökningen, som visade att stök är vanligare i svenska skolor än i OECD som helhet.

Enligt utredaren Metta Fjelkner har vissa skolor redan mobilfria lektioner medan andra inte vågar införa en sådan regel:

– Därför att reglerna ifrågasätts och man inte är överens på skolan. Rektorerna står inte alltid bakom lärarna. Jag vill stärka lärarnas ställning.

Utöver rätten att samla in mobilerna i förebyggande syfte föreslår hon också ordningsomdömen på de skolor som vill. Även det finns på regeringens att införa–lista.

Inget jubel

Men förslagen om mobilfria lektioner möttes inte med jubelrop från eleverna.

– Vi säger ja till ordningsregler i samråd med eleverna, men inte att beslagta folks egendom, säger Sveriges Elevkårers ordförande Mattias Hallberg.

Yahya Khalfak, som går i årskurs åtta på Hässelbygårdsskolan i Stockholm, tycker att förslaget påminner om kollektiv bestraffning.

– Lärarna borde koncentrera sig på dem som kollar på Instagram under lektionen, i stället för att ta mobilerna från alla.

Beklämd

Lärarförbundets ordförande Eva–Lis Sirén säger att hon blir beklämd av mobilförslaget, som hon tycker är både teknikfientligt och ovidkommande.

– Skoldebatten borde handla om hur vi motarbetar lärarkrisen och hur vi ger alla elever rätt till särskilt stöd. Tidigt stöd skapar studiero, säger Sirén.

Enligt skolforskaren Martin Karlberg vid Uppsala universitet är mobiltelefonbruket och arbetsron ytterst en fråga om lärares ledarskap.

– På den punkten behöver lärare i Sverige bli duktigare. Vi måsta förbättra ledarskapsutbildningen, med mer betoning på hur man styr i ett klassrum, skapar struktur och rutiner. Lagar och regler tar man till när problem redan uppstått, säger Martin Karlberg.

Förslagen i korthet

Regeringens utredare Metta Fjelkner, tidigare ordförande i Lärarnas Riksförbund, föreslår:

 * Möjlighet för skolor att ge ordningsomdömen till elever i högstadiet och gymnasiet. Omdömet ska ges som en skriftlig kommentar i en bilaga till terminsbetygen.

 * Möjlighet för skolor att införa mobilfria lektioner. Som lagen är formulerad i dag kan mobiltelefoner omhändertas först när de är störande.

 * Vid en pressträff på tisdagen pekade Metta Fjelkner på vad oordning och stök kostar i tid: Tio minuter av varje lektion i grundskolan motsvarar två års undervisning.

 * Regeringspartierna ställer sig bakom båda förslagen.

(TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.