Ute i Europa har ”fula” frukter sålts i vanliga butiker sedan några år. Den stora franska matkedjan Intermarché hade en stor kampanj för detta för ett och ett halvt år sedan, som Louise Ungerth, chef för Konsumentföreningen Stockholm, minns mycket väl.
– Och när jag var i London 2014 hade många butiker hade detta i sitt bassortiment, till exempel morötter med fel storlek och potatis med silverskorv. Men de marknadsfördes som utmärkta till potatismos, säger Louise Ungerth.
Ratas för utseendet
Enligt Coop ratas 15-30 procent av frukten och grönsakerna redan i produktionsledet enbart på grund av sitt utseende. Det är dessa som till ett reducerat pris ska säljas till hösten i några utvalda Coop-butiker.
Under senhösten startar också Axfood en butik i Stockholm i samarbete med Stadsmissionen. Där ska mat som är på väg att bli gammal säljas. Priserna kan bli upp till 70 procent lägre men det kommer att krävas ett särskilt medlemskort för att kunna handla billigt.
Inte heller detta är någon svensk idé, Frankrike startade sin första ”social supermarket” redan för 15 år sedan. Louise Ungerth har en teori om varför det dröjt tills nu i Sverige.
– I Sverige är vi så vana vid välfärdsstaten. Många pensionärer och barnfamiljer kämpar för att hålla skenet upp, det handlar nog mycket om skam.
Ica följer inte efter
Ica har inga liknande planer i nuläget.
– Vi skänker redan mat till Stadsmissionen, säger presschef Ola Fernvall.
Och när det gäller fula frukter, menar han att volymerna är för små.
– Dessa tas ändå om hand av industrin och restauranger, säger han.