Aaron Kitchen arbetar för företaget som sköter ogräsbekämpningen vid svenska järnvägar. Han står i kontrollrummet på det specialutrustade tåg som sprayar glyfosat på ogräs vid den här kvällens spårsträcka, mellan Åstorp och Ängelholm. Aaron Kitchen kämpar just nu mot cancer i bukspottskörteln efter att tidigare i livet spridit bekämpningsmedel utan skyddsutrustning. Enligt honom själv är sambandet uppenbart. Nu vill han minska användningen av bekämpningsmedel.
– Den metod vi använder gör att minsta möjliga mängd glyfosat sprayas ut, säger han.
Viktigt för trafiksäkerheten
Ogräsbekämpning på järnvägarna är viktigt ur flera aspekter. Får växter fäste kan dräneringen bli sämre, gräsbränder uppstå, tågen kan få svårare att bromsa och signaler kan skymmas för lokföraren. Dessutom innebär för mycket vegetation att de som arbetar på spåren skulle utsättas för en större risk.
Det är alltså trafiksäkerheten som är det viktigaste, säger Jonas Lycksell.
Trafikverket har försökt att bekämpa växtligheten med andra metoder, exempelvis med hjälp av ättika och ånga.
– Men det är inte lika effektivt och tar längre tid bland spåren där det går allt fler tåg. Vi har i dag tyvärr inget annat alternativ, säger Jonas Lycksell.
Många turer i EU
Förra året klassificerade Världshälsoorganisationen, WHO, glyfosat som ”sannolikt cancerframkallande”. EU:s livsmedelsinspektion har gjort en annan bedömning och tror inte att ämnet kan orsaka cancer. Men bedömningen har fått hård kritik från 94 internationellt kända cancerexperter. Den 30 juni går tillståndet för att få använda glyfosat i EU ut. För lite mer än en vecka sen sköt EU-kommissionen för andra gången upp omröstningen som skulle kunna leda till en förlängning av tillståndet att använda glyfosat, för andra gången. Förslaget som då skrotades gick ut på att glyfosat skulle få användas i ytterligare nio år, med vissa begränsningar. Men eftersom förslaget inte skulle gå igenom en omröstning måste nu ett nytt förslag utarbetas. Det är oklart hur lång tid det tar.
Det hade varit skönt om de kunde komma med ett beslut inom en när framtid så vi vet vad som gäller, säger Jonas Lycksell.
Vanligast inom jordbruket
Järnvägsunderhållet står för 0,2 procent av den totala användningen av glyfosat i Sverige. Hushållen står för 3-4 procent, men merparten används i jordbruket.
– Långsiktigt hoppas jag att det kommer att uppfinnas säkrare och mer miljövänliga kemikalier, det är vad jag hoppas på, säger Aaron Kitchen, som fortfarande har märken på handen efter cellgiftsbehandlingen han just nu genomgår.