Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se klippen om soft girl-trenden från sociala medier – och hör vad debattörerna tycker Foto: SVT/ Veckans snackisar

Gudrun Schyman om nya hemmaflickvän-trenden: ”Det är som på 50-talet – bedrövligt”

Uppdaterad
Publicerad

En viral trend på sociala medier uppmanar unga tjejer att bli mer feminina och jobba mindre. I nya SVT-programmet Veckans snackisar kallar Gudrun Schyman trenden för ”bedrövlig”.

– Jag tycker att det är skönt att det uppmärksammas. Att vi kan gå tillbaka till de traditionella könsrollerna, säger Denice Westerberg vice ordförande för Ungsvenskarna.

Kvinnor håller på att bränna ut sig och borde ta det lugnare. De borde jobba mindre eller bli hemmaflickvänner, och framförallt inte glömma att vara feminina. Det här är den virala trenden soft girl, som sprids i sociala medier.

Uppmärksammas av unga

Trenden uppmärksammas bland annat i ungdomsbarometerns trendrapport för 2024. I den fick unga människor, under hösten, svara på vad de trodde kunde bli en viktig trend under nästa år.

Denice Westerberg, från Sverigedemokraternas ungdomsförbund, tycker att den nya trenden är bra för både unga kvinnor och män.

– Vi unga har fått höra av extremvänstern hela vår uppväxt att vi kvinnor absolut inte ska prioritera familjeliv, vi ska satsa på karriär. Och om man valt att vara hemmafru så har man fått skit för det i sociala medier, säger hon i premiäravsnittet av Veckans snackisar.

”Får konsekvenser”

Den kända feministen och tidigare partiledaren för både Feministiskt initiativ och Vänsterpartiet Gudrun Schyman håller inte med.

– De som vill välja det själva får såklart göra så, men det får konsekvenser, i samhället och i det egna livet, och det ska man vara klar över, säger hon.

Se Veckans snackisar på SVT Play.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.