En dag fick familjen ett brev där det stod att Telenor moderniserar och att de från nästa månad ska betala 399 kr i månaden, från tidigare 278 kronor, vilket motsvara en ökning på över 40%. Utan någon förbättring alls på hastigheten.
– Men för en månad sedan fick vi ett brev från Telenor. Att de skulle justera priset från 278 kronor till 399 kronor i månaden. Det är inte enormt mycket pengar. Men för mig är det ingen ”justering”. Och de har aldrig frågat hur det fungerar för mig, säger Ivan till SVT.
40-procentig höjning av priserna
Ivan fortsätter:
– Jag skulle vilja fråga dem hur de hade tänkt om deras leverantörer skulle skicka ett brev med en 40-procentig höjning av priserna.
När Ivan sedan frågade leverantören om när det kan komma en satsning på att förbättra tillgängligheten på bredband för ön fick han ett ospecifikt svar.
”Det beror på intresset”
– De sa att ”det beror på intresset”. Vägarna är sämre, det saltas mindre om vintern, man har vant sig. Men vi har naturen i stället. Man står sist i kön, punkt. Natur och teknik kan tydligen inte höra ihop i Sverige, säger han.
Har det blivit bättre med det nya abonnemanget?
– Är påven katolik? Det har inte hänt någonting. Men de har lovat att jag efter den 15:e april kommer märka stor skillnad. Det är i morgon det. Så jag sitter och väntar på både påsk och julafton på en gång nu.
På Telenor förklarar man höjningen med att den här typen av äldre abonnemang nte säljs längre kommer och däför ersätts av nya.
– Vi uppdaterar just nu våra abonnemang för första gången på länge för att anpassa dem efter nuvarande marknadssituation. Detta innebär att en del som haft mycket gamla abonnemang som sedan länge inte säljs av Telenor kan få en prishöjning som Ivan. Vi ser dock till att de nya abonnemangen är såpass konkurrenskraftiga att kunderna inte ska hitta bättre abonnemang hos en annan operatör. Alla kunder erbjuds såklart även möjligheten att välja ett annat abonnemang hos oss eller på marknaden i övrigt, säger Aron Samuelsson, presschef på Telenor.