Foto: TT/SVT

Här är farligaste vägarna i jul

Uppdaterad
Publicerad

Möjligheten till långledigt i jul gör att den farliga jultrafiken sträcks ut över flera dagar. Det minskar trycket på vägarna men samtidigt kommer två miljoner människor ge sig ut i jultrafiken, enligt Motormännen. Här är vägarna att undvika på väg till julfirandet.

Tipset från bilistorganisationen Motormännen är att välja mötesfria vägar i jultrafiken. Dödliga mötesolyckor är överrepresenterade under december och januari. Var tredje person som dödades i trafiken under dessa månader omkom i en mötesolycka, visar statistik från myndigheten Trafikanalys.

Motormännen driver att fler svenska vägar ska mötessepareras för att göra dem säkrare. Enligt organisationen minskar dödligheten med 80 procent när en väg görs mötesfri. Bland de farligaste vägarna finns flera Europavägar som E10, E12 och E14 (Se hela listan i faktarutan nedan).

– Mötesolyckor är den främsta orsaken till att människor dör i jultrafiken. Det typiska scenariot är att en personbil får sladd, kommer över i motsatt körbana och kolliderar med ett mötande fordon, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Resandet sträcks ut på flera dagar

Eftersom julafton i år är på en torsdag sprids trafiken ut under flera dagar vilket är positivt, menar Kjellin.

– Resandet blir inte koncentrerat på en eller två dagar utan många har möjlighet att ta långledigt och resande blir utsträckt på flera dagar, säger han.

De två största resdagarna är ofta den 21 och 22 december och det är då flest dör och skadas i trafiken. Att det blir många skadade beror också på att många reser med en full bil.

– Är bilen med i en olycka i jultrafiken så ökar ju antalet skadade eftersom det ofta är många i bilen, säger Erik Kjellin.

Acceptera att det tar tid

De främsta tipsen utöver att hålla bilen i gott skick, köra försiktigt och ha bra vinterdäck är att man ska sova ut och inte dricka alkohol kvällen innan.

– Planera din resväg och ha ingen exakt sluttid då du måste vara framme. Acceptera att det tar tid och planera in pauser.

Påfylld spolarvätska och hela lampor är viktigt men också att man har underhållning till barnen så de håller sig nöjda.

Motormännen har listat de farligaste vägarna i jultrafiken. Dessa vägar är utvalda för att de har hög hastighet, saknar mötesseparering och har mycket trafik, enligt Erik Kjellin.

Trafikverket tipsar också om att man ska sätta upp en varningstriangel om man får motorstopp eller måste stanna, eftersom olyckor kan ske när resenärer gått ur sin bil och blivit påkörda.

Farligaste vägarna i jul- och nyårstrafiken

Europavägar:

E10 – hela sträckan

E12- hela sträckan

E14 – hela sträckan

E16 från Gävle till norska gränsen

E18 från Karlstad till norska gränsen

E20 från Kumla till Göteborg

E22 från Söderköping till Kalmar

E45 från Trollhättan och norrut

Riksvägar:

26 från Kristinehamn och norrut

70 från Borlänge till norska gränsen

84 från Hudiksvall till norska gränsen

Källa: Motormännen

Tips för en säker resa

Motormännens Erik Kjellin ger dig tips och råd för en säkrare resa under jul- och nyårshelgen.

  • Ha bra vinterdäck som ger grepp på både isiga och snöiga vägbanor. Kontrollera lufttrycket innan du åker iväg
  • Håll hastighetsgränserna och avståndet till andra fordon
  • Planera din resväg och välj om möjligt säkra motorvägar och mittseparerade vägar
  • Anpassa farten till väglaget
  • Var utvilad. Pausa ofta om du åker långt
  • Kontrollera alla lampor
  • Se över torkarbladen. Fyll på och ta med extra spolarvätska
  • Ta med bogserlina, snöskyffel och startkablar
  • Packa rätt. Tungt bagage längs ned och mot ryggstödet
  • Förvara inget på hatthyllan
  • Ta med en ficklampa med fungerande batterier
  • Ha med extra varma kläder och något ätbart
  • Se till att mobiltelefonen är laddad
  • Använd reflexväst om du lämnar bilen vid ett stopp

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.