-Anledningen till att många slogans är så dåliga är att man bara låter dem leva kvar. Många är egentligen en kvarleva från en annan tid, när det räckte med att bara vara lite klämkäck och kul, säger Michael Nilsson, varumärkestrateg på platsmarknadsföringsföretaget Manifesto.
Enligt Michael Nilsson använder sig ungefär hälften av Sveriges kommuner av slogans. Hur övertänkta de är och varför de kom till skiljer sig stort.
-Det finns flera syften med att ha en slogan. De används ofta för att invånare ska känna sig stolta över sin hemort och för att locka turister. De kan också leva kvar från någon gammal reklamkampanj.
Men själv är han osäker på om de egentligen behövs.
-Många skulle man kunna ta bort helt, de är för dåliga. Det är inte lyckat bara för att kommunens namn rimmar på något.
Hur ska kommuner tänka när de gör en slogan då?
-Först och främst ska man utgå från varumärket som man vill framhäva, helst ska det bottna i en strategisk tanke.
-Ett exempel på en bra slogan är Botkyrkas ”Långt ifrån lagom”. Den sätter fingret på något viktigt, en förort med lite dåligt rykte som man vänder till något positivt, att man kan förvänta sig lite mer än det jämtjocka svenska, säger Michael Nilsson.
Några uppmärksammade slogans:
Trosa: Världens ände
Expertens kommentar: Det här är en gammal klassiker. Gullig och inte riskabel men det är dags för något annat. En 2010-variant skulle vara kul!
Borås – of course
Expertens kommentar: Fyndig men ett typiskt exempel på en rolig slogan som bara rimmar. Det bottnar inte i något annat.
I love Hjo
Expertens kommentar: Den här gillar jag, den är gullig och inarbetad. Elegantare och lite snyggare än Borås slogan.
Hårda bud i Mellerud
Expertens kommentar: Den känns inte alls positiv. Jag skulle absolut inte använda den som slogan.
Fagersta: Här får du livstid
Expertens kommentar: Jag tycker inte den här är så kontroversiell. Att få livstid blir ett roligt uttryck.
Vallentuna – Var femte invånare är en häst
Expertens kommentar: Det passar inte som en slogan, även om det är intressant.
Jag är tokig i Säter
Expertens kommentar: Det här är lite känsligare. Det finns en botten som gör att känns som man skojar med något som är viktigt. Det ska inte finnas en negativ laddning i en slogan.
Anna Svensson