Tågen från Stockholm kommer att rulla genom Östergötland till Jönköping. Där kommer järnvägen delas i en västlig och en sydlig gren. På den södra grenen mellan Jönköping och Malmö kommer tågen att stanna i Värnamo, Hässleholm, Lund och Malmö.
– Det här är det enda sättet att knyta ihop de tre storstäderna på ett modernt sätt och det skapar möjlighet för regiontrafiken, säger HG Wessberg, en av de två så kallade förhandlingspersonerna, till SVT Nyheter.
Varför inte satsa på det befintliga nätet?
– Om man gjorde så skulle man skapa väldigt långa och besvärliga störningar, man bryter ingen ny mark och man får inte upp hastigheten. Det kan vara billigare men då ska du lägga på de störningar som det kan skapa. Jag tror att det blir billigare att satsa på den gamla järnvägen men då får vi fler störningar. Det finns en kostnad i att dröja och att inte investera och det glömmer man ofta bort, fortsätter Westberg.
Nya stationer
Stationsorterna som finns med är Vagnhärad, Skavsta, Nyköping, Norrköping, Linköping, Tranås och Jönköping. Västerut fortsätter sträckningen sedan med Borås, Landvetter, Mölnlycke och Göteborg. Söderut från Jönköping följer Värnamo, Hässleholm, Lund och Malmö.
En av dagens stora vinnare var Trosa kommun. Kommunalrådet Daniel Portnoff (M) var lättad efter beskedet att Vagnhärad blir en av de kommuner som får tågstopp.
– Vi har många pendlare och är en växande kommun, våra argument har hållit hela vägen, säger Daniel Portnoff till SVT Nyheter.
Tror du det blir verklighet av planerna?
– Jag känner att den del vi har av det här projektet kommer att byggas, det är jag övertygad om, Daniel Portnoff.
Kristina Edlund (S), kommunalråd i Linköping, säger att dagens besked är viktigt för Linköpings framtid.
– Det ska bli spännande att följa förhandlingen framöver, säger Kristina Edlund.
Tanken är att höghastighetstågen ska kunna åka mellan Stockholm och Göteborg på två timmar och Stockholm och Malmö på två och en halv. Enligt Trafikverket kommer järnvägen att kosta mellan 190 och 330 miljarder kronor.
Stor besvikelse
Med dagens förhandling, som går under namnet Sverigeförhandlingen, går planeringen för den nya järnvägen in i ett nytt skede.
Växjö hade hoppats på att järnvägen skulle dras genom staden och där är besvikelsen nu stor.
”Vi kan konstatera att man valt att endast knyta samman storstäderna och inte få till ett bygge som gynnar hela Sverige. Vi står fast vid vårt underlag som vi anser är det bästa för Sverige och som gynnar människor, näringsliv och kunskapsbildning i hela landet. Nu blir det en fråga för regering och riksdag om hela sydöstra Sverige skall stå utan infrastruktur,” säger Bo Frank (M), kommunstyrelsens ordförande i Växjö, i ett pressmeddelande.
Men förhandlingsprocessen får mer kritik.
– Jag tycker nog att den går för fort för att vi ska kunna ha en behövlig dialog också med våra medborgare, säger Anneli Hulthén (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, till P4 Göteborg.
Flera kommuner i Västra Götaland hade hoppats på att få stationer, däribland Bollebygd och Ulricehamn, som nu alltså blir utan stationer.