Foto: TT

Landade inte på Landvetter på grund av stormen

Uppdaterad
Publicerad

Stormen Helga drar in över Sverige och ställer till med stora bekymmer. Till en början hoppades luftfartsverket att flygtrafiken skulle flyta på utan störningar, men efter hand har situationen omvärderats

Helga kommer från väster och mest utsatt är därför Landvetters flygplats i Göteborg. Där går den enda landningsbanan i nordsydlig riktning vilket betyder att planen som ska landa får vinden från sidan.

Fyra flighter flyttade

Enligt Swedavia har fyra landningar på Landvetter på grund av vinden fått dirigeras om till andra flygplatser under eftermiddagen. Det handlar om flighter från Istanbul, Helsingfors, Köpenhamn och Stockholm som inte kunna landa i Göteborg utan fått flyga vidare till Kastrup i Köpenhamn respektive Arlanda.

I Malmö och Stockholm har det enligt Luftfartsverket hittills inte varit några störningar

– Men nu på eftermiddagen får vi rapporter om att det mojnat på Landvetter så vi räknar med normal trafik, säger Per Fröberg, pressansvarig på Luftfartsverket.

Motvind bäst

Det ideala är annars att starta och landa i motvind, som i princip kan vara hur stark som helst. Det är vind från sidan som är problematisk.

– Vid byig sidvind kan landningen se läskig ut och kännas lite skumpig, men de större passagerarplanen är stabila och klarar det utan några som helst problem. Små plan med en eller två passagerare kan i sällsynta fall bli omdirigerade att landa på ett annat flygfält om det blåser riktigt ordentligt, säger Per Fröberg.

Att starta i sidvind är betydligt mindre problematiskt än att landa: På sin höjd väntar piloten några minuter så att de värsta byarna hinner lägga sig innan hen lyfter.

Piloten bestämmer

Det är också alltid piloten som är ansvarig för beslutet om planet ska landa direkt eller lägga sig i väntläge för att de värsta vindbyarna ska lägga sig.

– Piloten har ständig tillgång till den senaste informationen och kan tidsanpassa landningen efter vinden. Det kan vara stormbyar klockan 11.00 men helt stilla kl 11.02. Då gäller det att passa på, menar Per Fröberg.

Redan vid start tilldelas dessutom alla plan en reservflygplats. Det kan vara ett annat flygfält i närheten eller samma flygplats som det startade från, logistiken avgör.

Förra veckan tvingade stormen Gorm ett plan på väg till Ronneby i Blekinge att vända tillbaka till Arlanda, en av få svenska flygplatser som har landningsbana i fler än ett väderstreck.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.