I ett pressmeddelande beklagar Ikea det inträffade och förstår att människor är upprörda.
”Vi har under dagen haft en diskussion med Al Sulaiman, vår franchisetagare som driver IKEA varuhusen i Saudiarabien. Det är inte den lokala franchisetagaren som har plockat bort bilder. Felet har skett i arbetet med att ta fram förslaget till Saudiarabien, och det är ytterst vårt ansvar.”
Ulrika Englesson Sandman, mediakontakt på Inter Ikea systems skriver också att de har gått igenom flera av de diskuterade bilderna, exempelvis kvinnan framför badrumsspegeln och den kvinnliga designern, och kommit fram till att dessa mycket väl skulle kunna vara med i katalogen, även i Saudiarabien.
–Självklart är detta något som inte borde ha skett. Nu ska vi se över rutinerna så att Ikea-katalogen alltid är tillverkad i linje med Ikeas värderingar. Det är helt oacceptabelt att diskriminera, det är självklart att alla människor ska behandlas på samma sätt. Det finns 63 versioner av katalogen på 29 språk och vi arbetar kontinuerligt med sådana här frågor, sade Ivana Hrdlickova Flygare, kommunikationsansvarig på Ikea Services, till svt.se tidigare i dag.
Inter Ikea Systems är franchisegivare för alla varuhus som drivs av externa franchisetagare och är det bolag som äger Ikea-konceptet.
Bolaget har det övergripande ansvaret för att säkerställa konceptet globalt och ansvarar också för hur katalogen ser ut. Men utformingen av katalogen görs i nära samarbete med varje land.
–Det ska vara möjligt att balansera in Ikeas värden som att vi inte diskriminerar människor. Samtidigt försöker vi anpassa oss till den kultur och de lagar som finns, säger Ulrika Englesson Sandman.
Varie land måste följa Ikeas franschiseavtal. Men Saudiarabien som franschisetagare bestämmer i princip själva hur katalogen ska se ut, enligt Ulrika Englesson Sandman.