Snart kan det vara vinterväglag i hela landet, inte bara längst i norr. Under några veckor ska nu flera miljoner bilar skifta däck. Från första december måste man ha vinterdäcken på, men redan nu är det full fart i verkstäderna.
– Det är kul att det dragit igång. Jag ser fram mot en lovande höst och det är bra att folk redan nu innan första snön kommit börjat byta till vinterdäck, säger Anneli Dyrstedt som är verkstadschef i Sollentuna.
Odubbade däck eller friktionsdäck är bättre för miljön, men dubbdäck är betydligt effektivare och säkrare eftersom de har betydligt kortare bromssträcka på isiga vägar.
Kan räcka med antisladdsystem
Nu har Trafikverket kommit med råd om hur vi ska tänka när det gäller att välja vinterdäck. Har man antisladd behövs inga dubbdäck.
Johan Strandroth på Trafikverket förklarar:
– Har man en modern bil med antisladdsystem är det tillräckligt säkert med nordiska dubbfria däck. Har man däremot en äldre bil utan antisladd eller bor i norra Sverige med mycket is och snö så bör man fortsätta att köra med dubbdäck.
Hur ska man då göra om man om man ibland måste köra till norra Sverige?
– Om du har en modernare bil med antisladd och dubbfria däck kan du ändå lugnt köra på en fjällresa, säger Johan Strandroth.
Många frågor om säkra däck
Och det verkar finnas en viss förvirring kring vad som gäller. Verkstadschefen Anneli Dyrstedt får många frågor om vinterdäck.
– Vi tycker att säkerheten är viktigast och frågar kunden hur de åker, när de åker och vart de åker. Sedan försöker vi hitta det som är lämpligast för varje bilist.