Fotoappen Instagram fyller 5 år och användadet ökar i raketfart. 2 av 5 svenskar finns numera på Instagram. Men det är fortfarande Facebook som dominerar. – Instagram har blivit mer elitistisk, säger Siduri Poli, digital affärsutvecklare. Foto: SVT

Instagram fyller fem år och har blivit elitistiskt

Uppdaterad
Publicerad

Fotoappen Instagram fyller fem år och användadet ökar i raketfart. Två av fem svenskar finns numera på Instagram. Men det är fortfarande Facebook som dominerar. – Instagram har blivit mer elitistisk, säger Siduri Poli, digital affärsutvecklare.

I veckan fyllde Instagram fem år och användandet av appen ökar mest. Det visar en ny rapport om svenskarnas Internetanvändning som internetstiftelsen IIS har gjort. Hela 40 procent av alla svenskar använder sig av Instagram och 23 procent gör det varje dag. En av dem är digitala affärsutvecklaren Siduri Poli.

– Instagram har nästan blivit som ett missbruk. Jag är där konstant, säger Siduri Poli.

Instagram mer elitistiskt

Men trots att fotoappen Instagram är gratis att ladda ned har den senaste tiden utvecklats till att blivit mer elitistisk menar hon.

– Det är mer professionella bilder numera. Förut var det kanske mer ens närmsta som gillade ens bilder. Nu har folk teman och anstränger sig när de tar sina bilder. Det är mer elitistiskt än tidigare. Man tänker hela tiden på hur man ska ta den perfekta bilden, säger Siduri Poli.

En annan utveckling är att man enkelt kan ta fina bilder.

– Det som gjort Instagram så populärt är att man kan bli proffs ganska enkelt. Det finns så många filter. Nu är det nästan som alla har blivit fotografer via appen. Det finns till och med de som har Instagramutställningar, säger Siduri Poli.

Mer än fotoapp

Men alla Instagramkonton domineras inte av bilder. Ett sådant konto är ”Svart kvinna” som belyser vardagsrasismen i Sverige. Instagramkontot ledde till och med till en bok.

– Hon har blivit författare på grund av det här. Det visar att man kan göra karriär på Instagram och att bli Instagramkändis kan verkligen öppna upp ens möjligheter, säger hon.

Artisten Taylor Swift och reality-stjärnan Kim Kardashian dominerar och har mest följare på Instagram.

– Instagram är det perfekta sättet att marknadsföra sitt varumärke, säger Siduri Poli.

Instagram har precis som Facebook en 13 års gräns. Trots det är det 83 procent av tjejerna mellan 12-15 år som finns på Instagram.

– Vi har inte kommit så lång i forskningen av sociala medier. Så det kan nog vara bra med en åldersgräns än så länge, enligt Siduri Poli.

Trots att Instagram ökar i raketfart är det fortfarande Facebook som dominerar svenskarnas vardag. Siduri Poli tror att Instagram inte ligger i riskzonen att försvinna trots nya appar som Snapchat.

– Den som ligger mest i riskzonen är nog Twitter där har användandet avstannat, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.