Efter att SVT Nyheter berättade att Postnord överväger att sluta dela ut post i vissa områden har många privatpersoner har hört av sig för att berätta om de problem de haft.
En av dem är Jan Uno Lange i Vallentuna som berättar hur det strulade när han eftersände posten till sin sommarstuga. Vid upprepade tillfällen hamnade den eftersända posten fel och trots upprepade påpekanden fortsatte posten hamna fel.
– De bryr sig inte ett skit om sina kunder, säger Jan Uno Lange
Fick ingen förklaring
Jan Uno berättar att han aldrig fick någon förklaring till varför eftersändelsen strulade.
– I sommarstugeområden har de vikarier och det kan vara en förklaring. Men jag fick inte tillfälle att prata med någon. Sommarhuset ligger i Skåne så vi kunde ju inte åka hem och kolla så att brevlådan var tömd, säger Jan Uno.
En annan som råkat illa ut är Jonas Carlsson i Hallsberg.
Han blev inte varse om en faktura förrän han fick veta att Kronofogden varit och knackat på hemma hos honom.
– Jag kom hem och hittade en lapp om att Kronofogden varit där, säger han. När jag ringde upp fick jag vet att jag hade krav på en faktura som jag aldrig fått. Det kändes som en lam ursäkt att jag inte hade fått någon faktura men det var ju faktiskt sant, säger han till SVT Örebro.
Jonas betalade räkningen på en gång. Då var den uppe i 1.500 kronor med straffavgifter i stället för 500 kronor. När han kontaktade Postnord fick han ”en attans många ursäkter” men ingen ekonomisk ersättning. Breven hittades aldrig.
– Det är för jävligt, utbrister han. Postutdelning är otroligt viktigt. Resultat av provtagningar och kallelser inom vården – allt viktigt kommer ju på posten.
Andra läsare berättar om adresser som förväxlas och hur paket och brev läggs i porten och hur grannar fått viktiga kallelser.
Kritiken har varit massiv mot Postnords efter deras beslut att inte dela ut på vissa adresser eftersom de anser att vissa brevinkast är för små och att de därför är en arbetsmiljörisk för brevbärarna.
Kraftig ökning av klagomål
Brevbärare inom Postnord berättar att de klämt fingrarna i de trånga brevinkasten och hur de tvingats ha pannlampa på grund av dålig belysning i trapphusen.
Post– och telestyrelsen vittnar också att klagomålen mot Postnord ökat kraftigt sedan i våras.
Erika Ahlqvist, ansvarig chef på Postnord sade tidigare i veckan att man är medveten om problemen och att man jobbar på lösningar.