Det har under flera år varit en lukrativ bransch – espressobryggare med tillhörande kapslar. Samtidigt som kaffe är hetare än någonsin verkar intresset för kapslarna svalna.
– Vi ser att det har stagnerat nu. De som har en kapselmaskin fortsätter att köpa kapslar, men kanske inte i den utsträckning som man gjorde innan. Konsumenter söker efter andra typer av kaffemaskiner, säger Stefan Ekvall, produktchef på Elgiganten.
Mättat behov
Nespresso, som ägs av livsmedelsföretaget Nestlé, har länge dominerat kapselmarknaden internationellt. Företaget tappar något internationellt – 13 procent av kapselmarknaden har sjunkit till 11,1 procent sedan 2011, enligt siffror från marknadsanalysföretaget Euromonitor. Andra aktörer på marknaden kan vara en anledning, nya trender en annan.
– Vi ser en något lägre försäljning av själva kapselkaffet. Det beror delvis på att sortimentet är koncentrerat till färre antal fabrikat men även till förmån för den ökade efterfrågan på kaffebönor, säger Nora Ay, informationschef på Siba.
Kaffe i kapsel är enkelt och smidigt. Men även om det är behändigt så slår inget en klassiker, tycks många tänka.
– Just nu är bryggkaffe väldigt trendigt. Jag tror inte att kapslarna kommer att försvinna, menhållbarhetsfrågorna kommer nog att spela en allt större roll och att vi får se fler växtbaserade och komposterbara kapslar, säger Anna Nordström, utbildningsansvarig på Löfbergs lila.
Miljöpåverkan
Nyligen förbjöd Hamburg stad sina förvaltningar att köpa in kapslar. Men hur konsumtionen påverkar miljön är svårt att säga.
– Vi vet att man i dag måste ta hänsyn till spill av kaffe och dess användning. Någon påverkan har det ju, men det är flera aspekter som spelar in. Kunskapsnivån är väldigt låg, säger Daniel Hellström, docent i förpackningslogistik vid Lunds universitet.
Även om miljövänligare alternativ har lanserats återstår problemet med att kapslarna ofta hamnar i hushållssoporna.