Munira Aden Foto: SVT

Kom till Sverige för åtta år sen – nu undervisar hon själv nyanlända

Uppdaterad
Publicerad

17 av 20 kommuner som tagit emot många nyanlända elever det senaste året har haft brist eller stor brist på lärare svenska som andraspråk. Det visar en enkät SVT Nyheter gjort. Lösningen är ofta pensionerade lärare eller obehöriga med annan kompetens.

Munira Aden är 21 år och kom till Sverige från Saudiarabien för åtta år sedan. Förra sommaren tog hon studenten och nu har hon fått ett vikariat som lärare för 12 nyanlända elever i Skellefteå.

– Alltså för dem blir jag lite som en förebild. Jag har gått igenom allting som de gått igenom, så jag vet hur de tänker och vad de har svårt för. Hur de kan lösa det, säger hon.

#flykt

Pratar flera språk

Som stöd och mentor i klassrummet har hon sin gamla lärare Ulf Pettersson. Det var också han som rekommenderade henne till tjänsten

– Hon är den mest kompetenta person jag kan tänka mig. Hon har gått förberedelseklass, hon har gått grundskolan, hon har klarat det väldigt bra. Hon vet vad som krävs  hårt arbete. Hon pratar svenska, engelska, tigrinja och arabiska, vilket är oerhört goda förutsättningar, säger han.

Men hon är inte behörig lärare?

– Nej. Men vi hittar inga behöriga lärare!

Flexibel organisation underlättar

Det är inte Skellefteå ensamma om. Vi har frågat 20 kommuner som tagit emot många nyanlända elever det senaste året hur det varit att hitta personal, och 17 svarar att det är brist eller stor brist på lärare i svenska som andraspråk. För att lösa det har kommunerna anställt pensionerade lärare och obehöriga.

Erik Lindblom är chef för verksamheten i Skellefteå som tar hand om undervisningen av nyanlända elever i årskurs 6-9 det första året.

– Vi rekryterade svenska som andraspråk lärare och gick det inte att få tag sådana lärare rekryterade vi andra lärare med legitimation. Och i tredje hand andra personer med bra förmågor helt enkelt.

Men det är ändå en obehörig lärare, vilka risker ser du för att det påverkar kvaliteten?

– Det är inte den personen som ansvarar för undervisningen utan det är den legitimerade läraren som ansvarar för undervisningen. Den andra personen snarare kan avlasta läraren med andra uppgifter så läraren kan fokusera på undervisningen, säger han.

Flyttas med kort varsel

I Skellefteå är lärare som undervisar nyanlända elever i årskurs 6-9 det första året, direkt anställda av kommunen och inte av skolorna. Det betyder att lärarna kan jobba på flera olika skolor och flyttas med kort varsel.

Erik Lindblom menar att det skapar en flexibilitet i organisationen.

– Det kanske inte löser problemet, men det kan vara ett sätt att komma runt problemet lite grand, säger han.

”Det gäller att fortbilda de vi har”

Senare i höst går läraren Ulf Pettersson i pension, och innan han tar ställning till att fortsätta tänker han ta en ordentlig paus. Framtiden då det gäller lärarförsörjningen menar han är personer som Munira Abed.

– Vi kommer inte hitta färdiga, utan det gäller att fortbilda de vi har. Munira har en god kompetens. Kan vi locka in henne i läraryrket, också läser hon svenska som andraspråk, då blir hon en perfekt medarbetare, säger han.

Munira Abed uppskattar det stöd hon får från Ulf Pettersson, särskilt då det gäller att bedöma hur långt eleverna kommit. Och jobbet har gett mersmak.

– Jag vill fortsätta plugga och vara som en riktig lärare. Jag tycker att det är jättekul, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

#flykt

Mer i ämnet