Precis som den som tar sig fram på cykel är den som åker kickboard oskyddad i trafiken. Barnen i bilden har inget med artikeln att göra. ARKIVBILD. Foto: TT

Kraftig ökning av kickbikeolyckor i trafikmiljö

Uppdaterad
Publicerad

De senaste åren har kickbiken – minisparkcykeln – blivit väldigt populär, framförallt bland barn i åldrarna fyra till tolv år. Försäljningen har ökat kraftigt men det har även skadorna som har tredubblats på fyra år.

Kickbiken har blivit barnens transportmedel och lekpryl nummer ett. Det går snabbt, ser kul ut – även treåringar kan kicka sig fram.

Men varje år skadas omkring 800 barn så allvarligt i olyckor med kickbikes att de behöver söka akutsjukvård. Det visar ny statistik från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Fler pojkar än flickor skadar sig och flest olyckor sker i åldrarna åtta till elva år.

– Jag har inte gjort illa mig i dag fast ibland gör man det, säger Michelle Martinez Ramirez, nio år.

– De gör illa sig nästan varje gång de är här och sparkar. Då handlar det om blåmärken och mot armbågar, knän och smalben, säger föräldern Eva Lidin-Bergkvist.

Allvarligaste olyckorna sker i trafiken

Men det är många som struntar i hjälm och knäskydd och den som ramlar illa i Stockholmsområdet, hamnar oftast på Astrid Lindgrens barnakut.

– Ofta har man skadat sig själv med sårskador eller skallskador eller brott på armar eller ben. Men det kommer också in folk som skadat sig i trafiken och blivit påkörda och det är där de allvarligaste skadorna sker, säger Johan Kaarme, barnläkare Astrid Lindgrens barnakut.

Många olyckor sker på skolgårdar och i bostadsområden men vi har tittat på olyckor i trafiken, dit även cykelbanor och trottoarer räknas och där sker flest olyckor som kräver sjukvård.

”Bör upplysa om riskerna”

För fem år sen skadades 109 personer med kickbike i trafikmiljö, förra året var motsvarande siffra 347. En person skadades så allvarligt att den dog. Ökningen motsvarar över 200 procent på bara fyra år, enligt siffror från Transportstyrelsen. Men det ska också sättas i relation till att försäljningen av kickbikes ökat under perioden.

– I år har det gått långt över mina förväntningar helt klart, säger Ted Lenne, som driver Kickbikebutiken.

SVT har varit i kontakt med flera stora återförsäljare av kickbikes och samtliga uppger att försäljningen har ökat rejält de senaste åren. Men med fler kickbikes ute på gatorna blir det också fler olyckor.

– Det är jätteroligt att barn är ute och rör sig men man måste öka medvetenheten om hur farligt det kan vara. Speciellt ute i trafiken men även ute på cykelvägar där det kan det gå väldigt fort, säger Johan Kaarme, barnläkare vid Astrid Lindgrens barnakut.

Varje år skadas 800 barn

I genomsnitt skadas drygt 800 barn varje år i olyckor som är relaterade till sparkcyklar eller kickboards. Det är något fler pojkar än flickor som skadar sig i dessa olyckor och den mest utsatta åldersgruppen är barn i åldrarna åtta till elva år.

Fall är den vanligaste orsaken. De flesta blir undersökta, behandlade och hemskickade men drygt åtta procent blir inlagda på sjukhus för fortsatt vård.

Använd hjälm

Precis som den som tar sig fram på cykel är den som åker kickboard oskyddad i trafiken. Därför är det bra att använda hjälm. Utöver hjälmen, som är CE-märkt, bör man också ha skydd för knän, armbågar och handleder.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.