I Infranords verkstad utanför Stockholm är det tomt. Personalen är nämligen på huvudkontoret för att få besked om uppsägningar. Samtidigt kommer information om att företaget ska sälja eller skrota en stor del av maskinerna som används för att underhålla järnvägen.
– Tågen kommer att stå stilla. Trafikanterna kommer att få stå och vänta på tågen som inte kan gå eftersom spåren är sönder och det inte finns några verktyg att laga dem med, säger Johnny Nadérus, vice ordförande SEKO.
Personal ska bort
Statligt ägda Infranord är sveriges största aktör för Järnvägsunderhåll. Men nu ska dom spara pengar och 390 personer sägs upp, SVT har också fått dokument som visar hur många maskiner som ska bort. Det rör sig om en minskning på 30 procent under ett år, men det vill först inte ansvarig chef kännas vid.
Hur stor del av flottan ska minskas ned?
– Det kan jag inte säga. Det är ett arbete som pågår just nu, säger Lars Kleppe, entreprenadchef Infranord.
Det har ni ju räknat på själva?
– Det har vi gjort ja. Men jag har inga siffror som jag kan redovisa här.
Infranords siffror har SVT tagit del av. Det rör sig om en minskning på 30 procent.
– Det ligger i den storleksordningen, men det är främst gamla maskiner, säger säger Lars Kleppe.
– Vi blir nakna vi som ska ut och reparera spåren, det kommer att ta längre tid, säger Johnny Nadérus, vice ordförande SEKO.
Hyra in utrustning
Istället ska man i framtiden hyra in maskiner vid behov, facket menar att det inte kommer funka och att underhållet blir lidande.
– Vi har maskinkapacitet för att klara de kontrakt vi har, idag har vi egentligen en överkapacitet. Vid peaknivåer finns det en inhyrningsmarknad som vi kan använda oss av, säger säger Lars Kleppe.