Kritik mot postens kontroller

Publicerad

Postnord får kritik för att det brister i kontrollen när nya id-handlingar lämnas ut. Polisen föreslår att antalet utlämningsställen för id-kort begränsas och mottagarna kontrolleras hårdare.

Falska id-handlingar är ett stort och ökande problem för samhället. Ett falskt id-kort används för att begära ut ett äkta som sedan bland annat används för att tömma bankkonton.

Leif Trogen, avdelningschef på Bankföreningen, anser att det går att stoppa bedragarna, men då krävs att personalen noggrant kontrollerar båda id-handlingarna som är inblandade.

– Man kontrollerar inte id-handlingens äkthet på optimalt sätt. Ibland skjuter man bara av streckkoden på baksidan av körkortet och sedan är allting frid och fröjd, säger han till Ekot.

Från halvårsskiftet 2013 och ett år framåt drabbades drygt 56 000 personer av id-intrång med efterföljande bedrägeri. På polisens nationella bedrägericenter vill man också ha strängare kontroller, men också att antalet utlämningsställen för id-handlingar minskas.

– Vårt ansvar är att ta emot och leverera försändelser och att hitta balansen mellan säkerhet och tillgänglighet. Ett stort problem är att det är lätt att få tag i ett falskt id-kort och vi måste jobba tillsammans på nationell nivå för att få stopp för det, säger Per Ljungberg, kommunikationschef på Postnord.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.