Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Kronofogden driver in skulder till ifrågasatt lotteriföretag

Kronofogden driver in skulder till ifrågasatt lotteriföretag

Ett lotteriföretag som många människor känt sig lurade av och som Lotteriinspektionen polisanmält får samtidigt hjälp av en annan statlig myndighet: Kronofogden som driver in pengar för det hårt kritiserade spelet.

Telefonförsäljaren var mycket övertygande. ”Vinstgaranti” och ”chans till miljoner” gjorde att Björn Johansson nappade och tog en prenumeration på Europaspelet. Men ganska snart fick han känslan av att ha gått på en nit.

– Jag fick ju ingen lott och deltog inte i något spel, berättar Björn Johansson. Det enda jag fick var räkningar.

Saknar tillstånd

Björn Johansson är långt ifrån ensam. Lotteriinspektionen uppger att de får samtal varje dag från människor som känner sig lurade av de tre spel som marknadsförs av företaget Nordiska spel: Europaspelet. Garantispelet och Superspelet. Lotteriinspektionen har polisanmält företaget eftersom det saknas tillstånd för att bedriva lotteriverksamhet i Sverige.

Företaget Nordiska spel menar å sin sida att man inte behöver tillstånd från Lotteriinspektionen eftersom man har de tillstånd som behövs i Costa Rica. Och även problemen med missnöjda kunder ska enligt bolaget vara åtgärdade. För sin fakturering samarbetar Nordiska spel med andra bolag.

Kronofogden griper in

Björn Johansson var med i SVT:s konsumentprogram Plus för några veckor sedan när man där granskade Nordiska Spel. Trots att han sagt upp prenumerationen på spelet fortsatte räkningarna att komma. Först från inkassoföretag och så småningom också från den statliga myndigheten Kronofogden som skickade ett betalningsföreläggande. Det hjälpte inte att han hade pratat med både Lotteriinspektionen och polisen.

– Här är två myndigheter som talar om detta lotteri som en brottslig verksamhet. Och så har vi en tredje myndighet som ser till att hjälpa samma företag att driva in pengar. Jag blev förbannad, säger Björn Johansson till SVT Nyheter.

Hos Kronofogden säger man sig kunna förstå den reaktionen:

– Jag är inte förvånad över upprördheten. Jag förstår att det ter sig märkligt att Kronofogden hjälper företag som till synes är brottsliga, säger Stephan Majander som är chef för enheten för betalningsförelägganden.

Han menar dock att myndigheten varken kan eller ska pröva rimligheten i de skulder de ombeds driva in. Systemet bygger på att den som krävs på pengar bestrider kravet om det inte stämmer. Och det är ganska enkelt att göra enligt Stephan Majander och uppmanar den som är osäker att ringa och söka hjälp hos myndigheten.

Fick rätt – till slut

Björn Johansson bestred föreläggandet från Kronofogden, precis som han bestridit flera tidigare räkningar från inkassobolag. Och så småningom fick han rätt – men inte förrän ärendet var på väg upp i tingsrätten. Då gav sig motparten. Och Björn Johansson finns numera i myndighetens register över de som fått ett betalningsföreläggande.

– Jag tror att många är rädda för att få betalningsanmärkning och betalar bara därför. Särskilt när Kronofogden är inblandad. Att det finns stollar som försöker lura en på pengar, det visste jag sedan tidigare, men våra myndigheter hade jag lite högre tankar om…

På Kronofogden håller Stephan Majander med om att den som krävs på pengar är i en svagare ställning.

– Vår huvuduppgift är ju att hjälpa den som kräver någon annan på pengar, så är lagen skriven, säger Majander. Detta är ytterst en fråga för riksdag och regering.

Kronofogden

Vem som helst kan vända sig till Kronofogden för att få hjälp att driva in en skuld, myndigheten gör ingen bedömning av om skulden är rimlig eller rättvis. Därför kan det hända att också så kallade bluffakturor eller räkningar för något som egentligen är olagligt administreras av myndigheten Kronofogden.

Systemet bygger på att den som krävs på pengar (gäldenären) protesterar om något är fel. Om gäldenären bestrider kravet måste frågan avgöras av domstol och enligt Kronofogden brukar oseriösa företag inte vilja ha en sådan prövning. Det krävs alltså att gäldenären tar initiativ för att slippa undan till exempel en bluffaktura – annars administreras den av Kronofogden och kan gå till indrivning.

SVT har tidigare visat hur detta system resulterat i att Kronofogden används för att driva in spelskulder uppkomna på sätt som är olagliga i Sverige.