Stina Lorenzoni Wadin i sjätte klass på Djurgårdsskolan i Eskilstuna och Sveriges Elevkårers ordförande Emil Gustavsson om förslaget att digitalisera de nationella proven. Foto: SVT/Sveriges Elevkårer

Elever vill se snabbare digitalisering

Uppdaterad
Publicerad

Dagens besked om att de nationella proven i grund- och gymnasieskolan föreslås bli digitala välkomnas av Sveriges Elevkårer. Däremot riktas kritik till att det kan dröja upp till sex år.

– Varför ska det behöva dröja till år 2022 för att digitalisera skolorna? Det är alldeles för lång tid i ett Sverige som är väldigt digitalt, säger Sveriges Elevkårers ordförande Emil Gustavsson till SVT Nyheter. 

Nytt upplägg för proven

Det är regeringens utredare Tommy Lagergren som presenterar ett förslag på nytt upplägg för de nationella proven i grund- och gymnasieskolan. Som väntat föreslår han att de nationella proven ska göras i digital form. Detta ska införas successivt från 2018 och proven ska vara helt digitaliserde 2022.

– Vi har redan i dag en hög andel datorer i de svenska skolorna, men digitaliseringen måste gå snabbare. Det hade därför varit bättre att sätta press på skolorna att digitalisera fullt ut tidigare än 2022, säger Emil Gustavsson.

Positiv till extern rättning

Parallellt med digitaliseringen av proven införs extern bedömning, det vill säga att andra än den undervisande läraren rättar proven. Syftet är ökad likvärdighet.

– Vi välkomnar en externa bedömare. Det blir mer rättssäkert och eleverna blir bedömda på samma sätt oavsett om det rör sig om en skola i Kiruna eller i Malmö, säger Emil Gustavsson.

Stort antal nationella prov

Stina Lorenzoni Wadin är 13 år och går i sjätte klass på Djurgårdsskolan i Eskilstuna. Hon har det här läsåret redan haft muntliga nationella prov i svenska, mattematik och engelska och skriftliga nationella prov i svenska.

– Det är lite läskigt innan ett nationellt prov, men efteråt känns det bra. Min lärare har förberett oss i klassen på ett bra sätt, säger Stina Lorenzoni Wadin till SVT Nyheter.

Osäker om digitalisering

Helt säker är hon inte om vad hon tycker om förslag att digitalisera de nationella proven och att elever ska använda en dator eller digital platta.

– Det beror på hur proven ser ut för oss elever. Jag tycker det är bra i dag att jag kan skriva ner i provet för hand hur jag har tänkt när jag svarat. Om det i framtiden inte längre skulle vara möjligt och att det till exempel bara blir ett formulär med kryssfrågor, så gillar jag inte förslaget. Var ska jag i så fall kunna förklara hur jag tänker?

Kan bli mer rättvist

På Djurgårdskolan i Eskilstuna är det som överallt i Sverige i dag lärarna på skolan som rättar de nationella proven. Stina Lorenzoni Wadin tror inte att hennes lärare fuskar eller gör fel i dag, men det kan vara bättre om proven rättas av någon annan.

– Det är bra om de rättas centralt så att alla i Sverige får samma bedömning. Det blir mer rättvist, säger Stina Lorenzoni Wadin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.