Moderaterna föreslår i dag att fritidshemmen ska ingå i de nationella skolsatsningarna, och att fritidspedagoger då ska kunna bli förstelärare. Fritids bör också få en egen läroplan.
Lärarförbundet välkomnar förslagen, och anser att fritids blivit en bortglömd fråga.
– Ja, det kan man absolut säga, och det ser vi i hur den här negativa utvecklingen fått fortgå där barngrupperna ökat över alla gränser samtidigt som lärartätheten minskat, säger Johanna Jaara Åstrand till SVT Nyheter.
Lärarförbundet kräver nu att lärartätheten ökar på fritids, och i grunden handlar det om att öka statusen för yrket, höja lönerna och minska arbetsbelastningen. Dessutom vill de att utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) ger Skolverket i uppdrag att ta fram nationella riktlinjer för fritidshemmen.
– Han har gjort det för förskolan men exkluderade då fritids. Moderaterna utmanar Fridolin att ta tag i fritids också i och med sina nya förslag, säger Jaara Åstrand.
”Lärare ligger sömnlösa”
Utvecklingen på fritids, där allt fler barn trängs med allt färre pedagoger, drabbar både barn och lärare.
– För de vuxna har det inneburit höga sjukskrivningssiffror, för barnen innebär det höga ljudvolymer, större risk för konflikter och ett krav på barnen att kunna relatera till väldigt många andra barn. Jag får samtal från lärare som säger att de ligger sömnlösa på nätterna på grund av situationen på fritids. Jag tycker att det är politikerna som borde ligga sömnlösa över det här, säger hon.
Lärarförbundet vill att fritidspedagogiken ska bli ett legitimerat yrke så att man erkänner egenvärdet i fritidspedagogens yrke.
– Det Moderaterna nu går ut med, att man ska ha förstelärare på fritids, är mycket välkommet och något vi krävt. Om de nu som största alliansparti kan komma överens med regeringen om fritidshemmen så finns det förutsättningar att bryta den negativa trend jag sett och få långsiktig förbättring, säger Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande.