Läs chatten med Mattias Goldmann

Uppdaterad
Publicerad

Miljöbilsexperten Mattias Goldman, VD på den gröna liberala tankesmedjan Fores och 2030-sekretariatet svarade på frågor om regeringens förslag på en ny fordonsskatt. Läs alla frågor och svar här.

Petta: Vet att jag är tidig... men vad är det viktigaste med systemet?

Mattias Goldmann: Viktigast är att vi nu får ett verktyg vi stegvis kan skärpa för att minska klimatpåverkan från nya bilar och att det inte kostar pengar för statskassan – de smutsiga bilarna finansierar stödet till de renaste

Vegetarian108: Jag vill korrigera min fråga: Varför beskattar man inte köttkonsumtionen istället, som är en så mycket större växthusgas-bov.

Mattias GoldmannHej! Transporterna har en mycket hög klimatpåverkan, och ska vi klara klimatmålen så kan vi inte enbart fokusera på en sektor – men jag delar helt din bild att vi också måste titta på maten.

Miljöbil 2012: Äger en dieselbil årsmodell 2012 som släpper ut 114 g/km CO2. Ungefär hur mycket högre blir skatten?

Moderator Hej, i den här artikeln finns en faktaruta där du kan räkna själv. http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-funkar-nya-bilskatten

bv: Hur mkt kan skatten höjas om man kör en silverado 6,2l -95 182 hk

Moderator : Hej, i den här artikeln finns en faktaruta där du kan räkna själv. http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-funkar-nya-bilskatten 

Glesbygdsbo: Varför högbeskattas inte riktigt gamla bilar som är typ 20-30 år gamla? Som det är nu är de skattebefriade och billiga att äga och använda. Borde det inte vara tvärtom – att nya bilar är billigare att äga?!

Mattias GoldmannJag håller med om att det är konstigt att gamla bilar skattebefrias, men de flesta körs så pass korta sträckor att det klimatmässigt inte är så viktigt, därtill är de inte så många. En ny bil är inte självklart klimatbättre än en äldre; det krävs att den är snålare och därför är det bra att bonus-malus stimulerar de klimatsmartaste bilarna

Lennart Nikkarinen: Hej, Vad blir skatten för en Volvo XC70, 07:a D5? MVH Lennart Nikkarinen Sandviken 

Moderator : Hej Lennart! I den här artikeln finns en faktaruta där du kan räkna själv. http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-funkar-nya-bilskatten 

Robban: Hej jag har köpt en Kia optima sw diesel årets modell den släpper ut max 120 gram Hur drabbas jag?

Moderator Hej Robban. I den här artikeln finns en faktaruta där du kan räkna själv. http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-funkar-nya-bilskatten 

Jakob: Hittar inte så mycket information om vad detta innebär för begangnade bilar. Gäller samma avgifer för dem? Kan man få ett exempel på vad det skulle innebära för en ”befintlig” V70 av senare årsmodell? 

Mattias Goldmann: Hej! Det har kommunicerats slarvigt om detta; bonus-malus med upp till 45 tkr i bonus och upp till 100 kr/g utsläpp (för den del av utsläppen som ligger över 140 g/km) gäller NYA bilar, som registreras efter 1 juli 2018. Befintliga bilar får inte denna skatt.

Anders D: Hej vilka har råd o köpa en en miljöbil för 250 000 kr ca eller mer och dessa skatter och el bilar skräpar ju ner lika mycket om man räknar med tillverkning man kan undra hur dom tänker 

Mattias GoldmannHej! Elbilen har högre klimatpåverkan i tillverkningen, men laddas den med grön el (Sveriges elmix är rätt grön) och körs normallångt under normalmånga år, är den totalt sett klart klimatbättre än en icke-elbil. Bilar på biogas (som ju gynnas med 7 500 kr i bonus) når klimatmässig break even mycket snabbt. Men Anders du har rätt i att alla inte har råd med dyra nya bilar, bonusen hjälper men jag tror 45 tkr är för lite.

Sanna: Upprepar frågan: gäller förslaget enbart fabriksnya bilar eller även begagnade?

Mattias Goldmann: Bonus-malus gäller för nya bilar som registreras efter 1 juli 2018. 

Sanna: Det sägs att förslaget gäller enbart vid nybilsköp och alltså inte befintlig, begagnad bil. Stämmer det?

Mattias GoldmannKorrekt.

Nils : En dieselbil från 2014 som redan idag har vägskatt på 4000kr om året vad blir skatten med nya förslaget ?

Mattias Goldmann: Hej Nils! Eftersom bilen redan är registrerad, får den inte någon bonus-malus, som införs 1 juli 2018 för bilar som registreras för först gången efter detta datum. 

Petteviv: Vad ska vi som inte har några utsläpp betala ? Kör på HVO100

Mattias GoldmannHej Petteviv! Kanon att du kör på HVO100 – du minskar klimatpåverkan med uppemot 80% – men var lyckas du tanka, det är ju superfå mackar?! Så fort lite fler märken godkönner hVO100 (det är bara Peugeot-Citroên just nu) och det finns fler mackar, bör det in i bonusmalus-systemet tycker jag.

Freber: Det förefaller vara en relativt liten morot med de föreslagna miljöbonusarna om man jmf med ex Norge, Holland eller UK – hur stor miljönytta räknar man egentligen med. Vilket är målet om nyregistrerade elbilar exempelvis. 

Mattias Goldmann: Rätt – vi får ingen norge-liknande elbilsboom på detta sätt. Men kom ihåg att bonus+malus ska räknas ihop för att förstå hur mycket man gynnas av att välja en grön bil. Jag tror vi snart ser attstimulansen måste ökas, det finns kontrollstationer för detta.

Långpendlare: Skulle mer än gärna köpa en miljöbil men häruppe är det långa avstånd. Känns som vi i glesbygd drabbas extra hårt. Hur har man tänkt kring det?

Mattias GoldmannJag tycker staten behöver förstå att Sverige är bilberoende, men bonus malus ger ju möjlighet att välja en snåldiesel, en hybrid eller liknande som funkar bra för långa sträckor och ger en viss bonus. Därtill är det med nya elbilar, med verklig räckvid på 15-20 mil, möjligt för alltfler att köra elbil – efter en halvtimmas laddning kan man köra lika långt igen. 

Janne T: har politikerna tänkt efter ordentligt. risken att göra bil ägandet än kostsammare för de som inte kan skaffa en elbil å som bor i glesbygd osv är att folk ställer av sin bil å kör ändå .Risken att åka fast på landet är ändå så liten 

Mattias Goldmann: Bra aspekt som inte alls finns med i utredningen. Men befintliga bilar får ingen högre skatt, det är bara nya bilar efter 1/7 2018

oregelbunden arbetstid: Hej jag köpte miljöbil Volvo diesel V50 2012. Nu är det helt plötsligt ingen miljöbil. Vem kan köpa bil efter regeringens alla olika nycker! Vad blir skatten på Volvon?

Mattias GoldmannHej! Miljöbilsdefinitionen upphör mycket riktigt, men det är rimligt tycker jag att man i takt med teknikutvecklingen skärper definitionen. 

Besviken fd miljöpartist: Supermiljöpremien har ju inte lett till att så många fler elbilar säljs då de fortfarande är väldigt dyra, varför lägger dom inte ett förslag som liknar centern då nybilsköparen får 100 000kr uppdelat på två utbetalningar?

Mattias Goldmann: Jag delar din syn på att 45 tkr förmodligen är för lite, och insisterar på att det ska ingå i kontrollstationerna – behövs det högre bomnus för att påskynda omställningen, och kan det finansieras genom en högre malus på de riktiga utsläppsvärstingarna?

Fredrik : Hur räknar man för en etanolbil från 2007 respektive bensinbil från 1992?

Mattias GoldmannBefintliga bilar påverkas inte. Inte heller nya etanolbilar påverkas, de får till skillnad från gasbilarna ingen bonus.

Tesla köpare: Hej, finns det någon chans att centerns förslag om 100000kr går igenom istället och att detta förslag blir bortplockat?

Mattias Goldmann: På kort sikt: Inte omöjligt, men inte troligt. När ärendet kommer till riksdagen kan en majoritet förändra förslaget – men jag tror att C, V och Mp är ensamma om att vilja höja (Mp står för dagens förslag men det är troligt att de egentligen ville mer) och det blir ingen majoritet. Efter valet avgör förstås de som bestämmer i den nya regeringen.

Evert: Nu får ni snart reda ut vad förslaget går ut på. Vilka gamla bilar som redan är i trafik får högre skatt. Var finns förslaget att läsa, har försökt hitta det på regeringens hemsida.

Moderator http://www.regeringen.se/rattsdokument/departementsserien-och-promemorior/2017/03/ett-bonusmalus-system-for-nya-latta-fordon/

Sten Skott: Vi får hoppas detta ej blir verklighet, stora kostnader men ingen som helst nytta för klimatet som lär strunta fullkomligt i vad vi gör i detta lilla landet.

Mattias Goldmann: Det stämmer att Sverige är litet, 0,16% av världens samlade utsläpp. Just därför är det så viktigt att vi är ett föredöme i omställningsarbetet – det är enda sättet för oss att vara relevanta! Just detta lyfter de sju partierna som står för fossiloberoende fordonsflotta-målet fram.

Erik G: Den minställningen miljöfarliga bilen är den som aldrig tillverkats. Kör begagnat!

Mattias GoldmannEller cykla åk kollektivt, jobba distans! Men att byta en befintlig bil mot en riktigt utsläppssnål är klimatmässigt motiverat utom om man kör väldigt korta sträckor.

Soppa: Citerar TT: ”Ett nytt system ger kontantbonus till den som köper en ny miljövänlig bil, men höjd skatt på fordon som släpper ut mycket koldioxid. Samtidigt höjs fordonsskatten för de allra flesta bilar som rullar på vägarna i dag.” Visst höjs skatten även för befintliga bilar?

Mattias Goldmann: Skatten för befintliga bilar höjs marginellt, genom en något ändrad uppräkningsfaktor. Men bonus-malus gäller enbart nya bilar som registreras efter 1 juli 2018.

Rian: Vi alla här i Norrbotten har långa avstånd till jobb, skola och sjukvård, samt ingen möjlighet att tanka el. Jag har 8 mil till mitt jobb och 8,5 mil till Sunderby sjukhus, var ska jag ladda min elbil. Dessutom är det kallt på vintern här och då lär jag få sitta och frysa i min elbil.

Mattias GoldmannElbilar har ba värme! 8 mil klarar en elbil lätt, så kan du ladda på jobbet och sen köra hem igen – det är ju om man har lite längre sträckor som elbilen kan bli riktigt lönsamt. Men visst, alla kan inte köra på el, och därför är det bra att också andra typer av miljöbilar får en viss bonus.

Undrande: Du skriver att man ska cykla åka kollektivt och jobba på distans. Men alla kan ju inte det

Mattias Goldmann: Absolut! Och väldigt få kan göra det jämt – vi behöver bilen! Därför är det bra att det nu finns stimulans för de gröna bilarna.

Gert: Ok med skattehöjning men att betala ut miljöpremie till elbilarna på 45000 är helt fel. Har man råd att köpa en bil för 700000kr och uppåt kan det vara skit samma med en rabatt på 45000:- Bättre miljöeffekt blir det nog om man höjer skrotningspremien till 5000-10000:- 

Mattias GoldmannSkrotningspremie tidigarelägger utskrotning, men bara med något år – så klimatnyttan blir ganska liten. Men jag delar din bild att de som har råd med riktigt dyra bilar kanske inte påverkas av en bonus eller malus, om den inte är riktigt rejäl. I USA har man ett tak på hur dyra bilarna får vara för att man ska kunna få premie – kanske smart också för Sverige?

????: Enligt uppgift har en miljöbil mer miljöpåverkan redan vid tillverkning.Än en vanlig bil under sin livstid ??

Mattias Goldmann: Elbilar har högre klimatpåverkan pga de stora batterierna. Gas- och etanolbilar har inte högre. Laddas elbilen med grön el och körs rimligt långt så är den totalt sett ett klart bättre val än en normal bil.

Sten Skott: Det känns ju skönt att veta att vi blir relevanta genom att bli betydligt fattigare. Bilen är sällan en lyx idag.

Mattias GoldmannVi behöver bilen! Och bra bilar ska inte bara vara för de rika, därför är det rimligt med en rejäl premie för den som väljer klimatsmart.

Janne S : Har en bil som modell 2016 och den har 180gr/km och skatten är på 1300 nu, vad kommer den nya skatten att bli? 

Mattias Goldmann: Har du redan köpt den så är skatten den samma som nu.

Boss : Om man redan äger bilen blir det inga ändringar. Rätt?

Mattias GoldmannYes Boss!

tanten: Bor långt ut på landsbygden och dåliga vägar vilket gör att man är beroende av bra vinterbilar som kan ta sig fram vilket blir stora jeepar eller suv men vi blir alltid straffade ingen kollektivtrafik dåligt plogade vägar. ska vi sluta arbeta eller riskera våra liv bara för politiker tror att bilar är en lyx produkt. dessutom är inte el bilar bra för miljön när man bryter tror det är litium till baterierna blir det enormt stor miljöpåverkan som är värre en en gammal bil. bryr man sig inte om andra delar av vår värld så länge man inte bryter i sverige?

Mattias Goldmann: Batterierna har en rejäl klimatpåverkan, särskilt nu eftersom det är så mycket nya batterier och nästan inte finns några p¨å marknaden att återvinna – när det blir en etablerad marknad, så återvinns batterierna och klimatpåverkan minskar. Men vi behöver bli bättre på att ställa krav på arbetsförhållanden i brytningen; det gäller förstås mobilbatterier och liknande också!

El-vis?: Bonusen kommer ju bara såsom supermiljöbilspremien läggas på de svenska elbilspriserna jämfört med länder utan dylika skattesubventioner.

Mattias GoldmannNja, det är inte så att en elbil i Sverige (eller Norge) är dyrare innan bonus för att man höjer priset med bonusen – det ger en reellt minskad kostnad. Men vi ska hålla ögonen på detta, när miljöbilspremien infördes så var det något bilmärke som höjde priset lika mycket.

Ola Persson: Är inte detta propaganda för att köpa dieselbil – har har man tänkt med kväveoxidutsläppen?

Mattias Goldmann: Dieseln får det tufft framgent; alltfler städer i Europa väljer att inte låta dem köra in i innerstaden (t.ex. Oslo), utifrån kväveoxider och partiklar. Det finns inte med i bonus-malus men väl i det kommande beslutet om miljözoner som städer kan införa.

Sten Skott: På vilket sätt påverkar de stora batterierna i en elbil klimatet?

Mattias GoldmannJu större batteri, desto större klimatpåverkan i tilverkningsled. Jag är skeptisk till att vi alla ska jubla när batterier är på 100 kWH eller mer – de flesta av oss behöver inte 50-60 mils räckvidd även om det är kul att det finns för den som behvöer det.

Sanna: Det vore bra om man såg till att det fanns laddstolpar också. Vi har en enda på fem mils avstånd, och om den inte funkar så lär det bli bärgning och isolering på landsbygden. Med det i åtanke lär det inte bli rusning efter svindyra elbilar med marginell bonus. 

Mattias Goldmann: Laddning är A och O; vi driver på för att det ska finnas fler laddmöjligheter och det finns nu pengar från klimatklivet att söka. Dessutom kan ju en elbil ladda i ett vanligt eluttag!

Oregelbunden arbetstid : Mattias, vad du menar att vi ska köpa nya bilar vad med de gamla. Att tillverka osv är inte det miljöförstörande och skrota kostar oxå på miljön. 5-år gammalbil är inte gammal och man gjorde efter regler som var då för miljön. Ska vi bli sönder straffade för man inte har råd att köpa ny bil. Många har oregelbunden arbetstid och ska då ut mitt i natten i snöväder och gå inga kommunicationer.

Mattias GoldmannMan blir inte straffad för att man inte har råd med ny bil; bonus malus gäller enbart för nya bilar. Kliamtpåverkan från tillverkningen är inte avgörande för den totala livscykelanalysen.

Sonny: Läste i förslaget att de ”skatten för fordon i det viktbaserade systemet justeras som en följd av att fordonsskatten höjs i det koldioxidbaserade systemet med ca 9% för dieseldrivna fordon och ca 16% för övriga fordon” Vad innebär det egentligen? 

Mattias Goldmann: Som tur är kom det inte med hela vägen; det blir inte viktibaserat.

Jane J: Varfor beskattas inte lastbilar Utan enbart personbilar. Lastbilarna slapper ut den storsta mangden fororeningar. Klarar inte regeringen av att genomfora denna typ av beskattning ? 

Mattias GoldmannLastbilar bör beskattas utifrånm klimatpåverkan, men ännu finns inga officiella utsläppsvärden för lastbilar. Om ett drygt år har vi det och då ser jag fram emot bonus-malus för lastbilar. Dagens förslag gäller personbilar, lätta lastbilar och minibussar

Tim: Finns det några tankar på att stödja de verkligt miljövänliga lätta fordonen? Typ elcykel, elmoped, Twizy, etc

Mattias Goldmann: Jag tycker vi borde ha det – tyvärr vill inte regeringen det; de som inte räknas som personbilar får ingen premie eller bonus. Andra länder har det!

Freber: Bonusmalus systemet finns det någon annanstans i världen och om så hur har det gått där

Mattias GoldmannJa, det är franskt från början (därav namnet); det har haft stor och positiv effekt – men staten var inte beredd på framgången och därför bliev det dyrt för staten.

Vegetarian108: Är inte el-hybridbilarna lika miljövänliga som rena el-bilar eftersom de har mycket mindre batterier och därmed inte så stor miljöpåverkan i tillverkningen?

Mattias Goldmann: Det beror på hur man kör! Men elbilen är alltid het avgasfri vilket alltid är utmärkt för stadsmiljö och hälsa.

Tom: Alltså e de bara rika folk som kommer köpa bilar ?

Mattias GoldmannNej det tror jag inte, tvärtom får ju många rimligt prissatta bilar en lägre prislapp tack vare viss bonus, och elbilen blir överkomöig för fler.

Urban: Såg en leende finansminister som nyligen sa..”Vi vill uppmuntra till köp av nya(mycket dyra)energi smarta bilar,och straffa dom som kör gamla bilar”. Tror du att vi i inlandet som kämpar för vår existens och vårdar våra gamla bilar har råd med det. Tala om en ”Trumpifiering” som inte kommer att hålla..se i bilregistret vi är miljoner och chockad över beslutet,men glad över att det nalkas ett val..:(

Mattias Goldmann: Jag tror inte hon sade att man ska straffa de som kör gamla bilar, det är i så fall fel eftersom förslaget bonus malus gäller nyregistrerade bilar.

Fredrik : Verkar helt orimligt att vi som har begagnade bilar och inte har ekonomi att köpa en s.k supermiljöbil ska drabbas återigen.. Jag har en Saab 9-5 BioPower (etanol), som har deklarerad 217gr/km för bensin eftersom siffror för etanol saknas.. Hur blir skatten för den jämfört med dagens 1537 kr/år?

Mattias Goldmann: Bonus malus gäller inte befintliga bilar. Men bravo om du kör på etanol – det är halverad klimatpåverkan jämfört med bensin, vad än fossil-lobbyn påstår!

Zeke: Om man av någon anledning måste åka i en ny XC90 som firman betalar så är väl inte 5000kr i skatt något problem eller

Mattias GoldmannZeke, du har rätt, de flesta på malus-sidan får en marginell höjning, och de fordon som får en rejäl höjning (obs enbart nya) har nästan alltid alternativ med enbart liten manus eller rentav bonus.

Mattias Goldmann: Stort tack alla för detta engagemang för denna nya fordonsskatt, som jag tror är ett bra steg på vägen men behöver fixas. Läs min analys här Tack och godafton! http://www.aktuellhallbarhet.se/analys-detta-blir-effekterna-av-bonus-malus-forslaget/

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.