Det är i Ekots lördagsintervju som Lööf säger detta.
– Jag kan såhär i efterhand tycka att det var olyckligt. Men under tiden som processen pågick drev regeringen förhandlingar om det nya systemet. Från 2013 och fram till 2020, den nya perioden, så är det inte möjligt att sälja dessa utsläppsrätter, så det har blivit bättre, säger Annie Lööf till Ekot.
C-ledaren har tidigare försvarat försäljningen av utsläppsrätterna, som då Sverige inte själva behövde. Försäljningen, som motsvarade 1,3 miljoner ton koldioxid, drog in 38 miljoner kronor till statskassan. Det blir 3 öre per kilo utsläpp, att jämföra med den svenska koldioxidskatten på 108 öre per kilo, enligt Sveriges Radio.
’Vattenfall borde sälja kolgruvor’
Flera andra miljörelaterade frågor svarar Annie Lööf på till Ekot, bland annat den om att Vattenfall utvecklade sina brunkolsgruvor i Tyskland under alliansregeringens tid, och att det statliga bolaget förra året släppte ut dubbelt så mycket koldioxid som hela Sverige sammanlagt. I dag vill Lööf att Vattenfall säljer kolgruvorna.
– Ett svenskt statligt bolag ska föregå med gott exempel. För mig är det viktigare att man säljer den delen, än att man faktiskt stänger ner, för det skulle innebära en stor kapitalförstöring, säger Lööf till SR.
Vill inte höja bensinskatten
Samtidigt vill Annie Lööf inte att Centern ska driva alla miljöfrågor. Hon säger till Ekot att hon inte vill ha skatt på flyg- och lastbilstrafik, höja bensinskatten eller stoppa stora vägbyggen som förbifarten i Stockholm.
– Jag tänker inte vara ett miljöparti som står upp för massiva skattechocker och som förintar möjligheten till jobb och utvecklingskraft i hela landet. Jag vill stå upp för en grön röst som kan kombinera miljö och tillväxt, säger Annie Lööf.