Dyra reklamfilmer och heta tv-debatter i all ära, men det som fångat flest blickar i årets valrörelse är alla plakat och valaffischer som pryder våra gator och torg. I valspurtens slutskede satsar partierna stort på att profilera sina kandidater och vallöften, frågan är bara om det verkligen gör skillnad?
– Det spelar förmodligen mest roll för de folk som tänkt sig att rösta men ändå inte orkar ta sig till vallokalen. Det är inte så att man blir övertygad av affischerna, säger Orla Vigsø, professor i retorik.
”Mycket propaganda”
Historiskt sett är det stor skillnad på valaffischerna. I Orla Vigsøs bok ”Politik i det offentliga rummet”, som han skrivit tillsammans med Bengt Johansson och Nicklas Håkansson, har man kartlagt valaffischer ända tillbaka till 1900-talets början.
– De första är mycket ideologi och propaganda, säger Vigsø.
I årets valrörelse anser Orla Vigsö att det är lite svårare att veta vilket parti som står bakom vilken affisch genom att enbart ta del av budskapet. Flera partier vill till exempel profilera sig i frågor om skola och jobb.
– Man kämpar ju ganska mycket om mittenväljarna, så det blir samma typ av argument, säger han.