Foto: TT

Mariusz känner sig lurad – anmäler Volkswagen

Uppdaterad
Publicerad

Mariusz Sliwinski köpte en ny Volkswagen Passat. Nu känner han sig lurad. Som första privatperson har han nu anmält biljätten till Allmänna reklamationsnämnden.

Vintern 2012 levererade Volswagen i Södertälje en ny dieseldriven Passat till Mariusz Sliwinski i Täby norr om Stockholm. Bilen kostade 367.000 kronor och Mariusz säger till SVT Nyheter att utsläppen var en avgörande faktor vid bilköpet.

– Jag tänkte köpa en gasbil, men valde diesel eftersom det för att det skulle vara miljövänligt, säger Mariusz Sliwinski.

Volkswagens utsläppsbluff

För drygt en vecka sedan avslöjades att Volkswagen manipulerat mjukvaran på elva miljoner dieselbilar, utrustade med motortypen EA189. Samma motor sitter i Mariusz bil och nu känner han sig förd bakom ljuset.

– Företaget har lurat oss genom falsk marknadsföring.

Ska vända sig till säljaren

I sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, skriver han att vill ha en ny bil alternativt ersättning, eftersom han befarar att andrahandsvärdet kommer att sjunka. Allmänna reklamationsnämnden har inte fattat något beslut i ärendet men anser att han borde vänt sig till återförsäljaren innan han vände sig till nämnden, skriver nyhetsbyrån Siren.

– Innan man vänder sig till oss så ska man ha vänt sig till företaget som man köpt bilen av. Företaget måste få skälig tid att svara på konsumentens krav, säger Helen Eriksson, kommunikatör på ARN, till Siren.

Enligt Helen Eriksson motsvarar skälig tid minst en månad.

– Vi kan bara pröva anmälan om företaget sagt helt eller delvis nej till kravet. Först då finns det en tvist att pröva, säger hon till nyhetsbyrån Siren.

Vill vänta på möte

Mariusz säger till SVT Nyheter att han fick idén efter att han läst om en planerad grupptalan mot Volkswagen och att han därför vände sig direkt till Allmänna reklamationsnämnden.

Tidigare i dag bjöd klimat– och miljöminister Åsa Romson (MP) in Volkswagens svenska dotterbolag och Transportstyrelsen till ett möte på miljödepartementet i morgon. Mariusz Sliwinski vill avvakta till efter mötet innan han fattar beslut om att kontakta återförsäljaren.

Marcus Thomasfolk, presschef på Svenska Volkswagen säger till SVT Nyheter att han känner till Mariusz anmälan.

– Det normala är att man riktar klagomål till säljande part, alltså till återförsäljaren och det är dit kunden ska vända sig, säger Marcus Thomasfolk.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Volkswagens utsläppsbluff

Mer i ämnet