Id-kapningar är ett kraftigt växande problem i Sverige. Enligt siffror från polisen och kreditupplysningsföretaget UC utsattes 85 000 personer för en stöld av deras identitet under 2015.
Bara i Gävleborg, till exempel, ökade antalet id-kapningar med 33 procent.
I snitt kapades belopp på 65 000 kronor, en ökning med 15 procent jämfört med 2014.
Därför har nu flera företag börjat sälja en tjänst som kallas för id-skydd. Utformningen skiljer sig åt, men tjänsterna innehåller bland annat att kunden snabbt får ett meddelande när ett företag begär en kreditupplysning om dig.
Det skulle då till exempel kunna handla om att någon beställer ett mobilabonnemang i ditt namn.
– Intresset har ökat. Vi har många kunder som köper den här tjänsten och det beror ju på en explosionsartad ökning av det här brottet, säger PA Prabert, vice koncernchef på mySafety, ett av de företag som säljer id-skydd.
”Går inte att skydda sig”
Men Stöldskyddsföreningen menar att det inte går att skydda sig mot att någon använder din identitet och är kritisk mot hur vissa av företagen marknadsför sina produkter.
– Det är inte ett skydd. Det är ett brott som pågår när man får meddelandet och det är väldigt få som hinner stoppa ett sådant bedrägeri, säger Pia Lindström, vice vd på Stöldskyddsföreningen.
– Och det går inte att helt skydda sig mot id-kapning. På så sätt är det vilseledande marknadsföring. Man ska också komma ihåg att man får bara snabba meddelanden från just det eller de kreditupplysningsföretag som företaget i fråga har samarbete med.
Men mySafety betonar att ett snabbt meddelande om att någon försöker köpa något i ditt namn är viktig. Och i produkterna ingår ofta också assistans om man har fått sin identitet kapad och ersättning för belopp som förlorats.
– Den här meddelandetjänsten som vi jobbar med kan i allafall stoppa följdverkningarna. Ofta är en id-stöld inte en engångsföreteelse utan bovarna använder en identitet upprepade gånger, säger PA Prabert på mySafety.
Konsumentverket utreder
Konsumentverket arbetar just nu med en granskning av produkter som erbjuder id-skydd. Bakgrunden är att myndigheten sett en ökad marknadsföring med argument om risker för id-kapning.
Konsumentverket stämde tidigare i år även ett företag för sin aggressiva marknadsföring av id-skydd. Då hade 266 anmälningar kommit in mot bolaget som handlade om att deras telefonförsäljare skrämt upp de som de ringt och framställt det som att de var utsatta för identitetskapning.
Stockholms tingsrätt tog ett snabbt beslut och förbjöd företaget att fortsätta med den kritiserade marknadsföringen av sitt id-skydd.
– Det förekommer att man skrämmer människor och säger att dina personuppgifter finns på nätet och indikerar att nu är det fara å färde för just dig. Men allas uppgifter finns på nätet, det är inget akut läge på något sätt, säger Pia Lindström.
– Vi har arbetat med id-skydd i flera år. Men det är bra att Konsumentverket väljer att titta på det här för det har gått snabbt när många företag har utvecklat olika produkter för id-skydd. Då är det bra att veta vilka riktlinjer man ska arbeta efter. Vi ser positivt på det, säger PA Prabert på mySafety.