ID-kapningar är ett kraftigt växande problem i Sverige. Foto: SVT

Marknadsföring av id-skydd får kritik

Uppdaterad
Publicerad

Efter en lavinartad ökning av identitetskapningar har flera företag börjat sälja produkter som kallas för id-skydd. Men produkterna får kritik för vilseledande marknadsföring.

Id-kapningar är ett kraftigt växande problem i Sverige. Enligt siffror från polisen och kreditupplysningsföretaget UC utsattes 85 000 personer för en stöld av deras identitet under 2015.

Bara i Gävleborg, till exempel, ökade antalet id-kapningar med 33 procent.

I snitt kapades belopp på 65 000 kronor, en ökning med 15 procent jämfört med 2014.

Därför har nu flera företag börjat sälja en tjänst som kallas för id-skydd. Utformningen skiljer sig åt, men tjänsterna innehåller bland annat att kunden snabbt får ett meddelande när ett företag begär en kreditupplysning om dig.

Det skulle då till exempel kunna handla om att någon beställer ett mobilabonnemang i ditt namn.

– Intresset har ökat. Vi har många kunder som köper den här tjänsten och det beror ju på en explosionsartad ökning av det här brottet, säger PA Prabert, vice koncernchef på mySafety, ett av de företag som säljer id-skydd.

”Går inte att skydda sig”

Men Stöldskyddsföreningen menar att det inte går att skydda sig mot att någon använder din identitet och är kritisk mot hur vissa av företagen marknadsför sina produkter.

– Det är inte ett skydd. Det är ett brott som pågår när man får meddelandet och det är väldigt få som hinner stoppa ett sådant bedrägeri, säger Pia Lindström, vice vd på Stöldskyddsföreningen.

– Och det går inte att helt skydda sig mot id-kapning. På så sätt är det vilseledande marknadsföring. Man ska också komma ihåg att man får bara snabba meddelanden från just det eller de kreditupplysningsföretag som företaget i fråga har samarbete med.

Men mySafety betonar att ett snabbt meddelande om att någon försöker köpa något i ditt namn är viktig. Och i produkterna ingår ofta också assistans om man har fått sin identitet kapad och ersättning för belopp som förlorats.

– Den här meddelandetjänsten som vi jobbar med kan i allafall stoppa följdverkningarna. Ofta är en id-stöld inte en engångsföreteelse utan bovarna använder en identitet upprepade gånger, säger PA Prabert på mySafety.

Konsumentverket utreder

Konsumentverket arbetar just nu med en granskning av produkter som erbjuder id-skydd. Bakgrunden är att myndigheten sett en ökad marknadsföring med argument om risker för id-kapning.

Konsumentverket stämde tidigare i år även ett företag för sin aggressiva marknadsföring av id-skydd. Då hade 266 anmälningar kommit in mot bolaget som handlade om att deras telefonförsäljare skrämt upp de som de ringt och framställt det som att de var utsatta för identitetskapning.

Stockholms tingsrätt tog ett snabbt beslut och förbjöd företaget att fortsätta med den kritiserade marknadsföringen av sitt id-skydd.

– Det förekommer att man skrämmer människor och säger att dina personuppgifter finns på nätet och indikerar att nu är det fara å färde för just dig. Men allas uppgifter finns på nätet, det är inget akut läge på något sätt, säger Pia Lindström.

– Vi har arbetat med id-skydd i flera år. Men det är bra att Konsumentverket väljer att titta på det här för det har gått snabbt när många företag har utvecklat olika produkter för id-skydd. Då är det bra att veta vilka riktlinjer man ska arbeta efter. Vi ser positivt på det, säger PA Prabert på mySafety.

Faktaruta: Id-kapning

Identitetskapning innbeär att någon använder ditt namn och personnummer för att handla olika varor på kredit, för att ta lån, för speljtänster eller för att få ut bank- eller kreditkort.

Det finns olika sätt att snabbt få reda på när någon begär en kreditupplysning om dig. Man kan köpa en tjänst eller använda sig av digitala brevlådor för myndighetspost. Undersök också på vilket sätt din hemförsäkring omfattar identitetskapning.

Det här är några av polisens rekommendationer om vad du kan göra för att minska risken:

Skicka inte person- eller kontouppgifter via e-post utan att först ha kontrollerat att aktuellt företag, myndighet eller organisation har begärt in uppgiften.

Se till att inga obehöriga kommer åt din post.

Lämna inte ut ditt personnummer på nätet och släng inte post med personlig information i soporna eller pappersinsamlingen

Om du blivit drabbad:

Om du får uppgifter om att någon obehörig har tagit kreditupplysningar i ditt namn eller om du blivit utsatt för ett bedrägeri har du möjlighet att kostnadsfritt spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen.

Polisanmäl bedrägerier så snart som möjligt och bestrid de felaktiga fakturorna.

Har du blivit av med ett id-kort eller körkort, måste du spärra det.

Källa: Polisen.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.