Flyget i Sverige är i dag helt befriat från bränsleskatt samtidigt som antalet flygresor från Sverige väntas öka.
Men den punktskatt på flygresor som föreslås av en statlig utredning möter stor kritik i de svar som hittills lämnats på remissen.
Enligt Transportarbetareförbundet är en flygskatt som höjer biljettpriset lika mycket för alla passagerare orättvis och slår mot familjer med lägre inkomst.
”Äventyrar jobb”
Även Näringsdepartementets analysmyndighet Tillväxtanalys är kritisk till att flygskatten har utformats som en passageraravgift.
Flera kommuner, som Ängelholm, är också negativa till flygskatt, liksom Svenskt Näringsliv och flygbolaget SAS, som anser att förslaget äventyrar arbetstillfällen.
Myndigheten Trafikanalys föreslår i sin tur att en eventuell lag om flygskatt kan tidsbegränsas för att man samtidigt ska kunna enas om klimatinsatser på global nivå.
Väljarna positiva
Medan en majoritet i riksdagens trafikutskott är kritisk till flygskatteförslaget är väljarna mer positiva, enligt den undersökning som Kantar Sifo gjorde på uppdrag av Naturskyddsföreningen i fjol.
Enligt den är 70 procent ganska eller mycket positiva till en flygskatt.