Harald Wessman är vd för Sveriges största bolag för personlig assistans. Foto: SVT

Miljardrullning till riskkapitalbolagen i assistansbranschen

Uppdaterad
Publicerad

De privata assistansbolagen tar en allt större del av marknaden för vården av de svårast funktionshindrade.

Och ju större de privata aktörerna blivit desto mer har statens utgifter ökat.

Humana är landets största privata bolag för personlig assistans. Tillsammans med Frösunda omsorg har de nu en fjärdedel av den privata assistansmarknaden.

”Väldigt positiv utveckling”

– Jag kan konstatera att för 15 år sedan hade vi noll anställda i företaget – och vi har utvecklats väldigt positivt, säger Humana Assistans vd Harald Wessman.

SVT granskar LSS-lagen

SVT:s kartläggning visar att privata bolag tar en allt större del av marknaden. Av de 2,5 miljarder kronor i assistansersättning som Försäkringskassan betalade ut i oktober gick mer än hälften till privata aktörer.

– Det är kundval. Varje individ väljer själv. Den individen som har valt oss, kan ju välja bort oss, säger Harald Wessman.

”Det är helkass”

Michael Jackbrise är en av dem. Han har MS och han och hans assistenter byter bolag ofta, för att få bättre villkor.

– Assistenterna är ju då min högra och vänstra hand, utan dem då är det ju helkass. Och om jag då ser att en assistent kanske får tio kronor mer timmen, då tar jag ett annat bolag.

Statens kostnader bara ökar

För assistansersättningen räknas i timmar. Ju fler timmar, desto större intäkter. Men det är också timmarna som driver på så att statens kostnader bara ökar.

Som SVT kunde berätta i går finns nu hårdare regler och rättspraxis och fler förlorar rätten till assistansersättning.  Ingrid Wikström är grundare av assistansbolaget Nära, och hennes kunder har märkt av de tuffare reglerna och lagtolkningarna.

– Det är redan nu tajt för dem, man får indragna timmar och man får inte beviljat utökad assistans om man ska på semester, och så vidare, säger hon.

Handlar om stora pengar

Det handlar om stora pengar. Bolagen konkurrerar om 16.000 individer som i år beräknas dela på 30 miljarder kronor i assistansersättning.

Ett vinnande koncept i affärsverksamheten är att hjälpa kunden att få rätt till fler assistanstimmar.

– Det handlar om hela tiden att bevaka kundens intressen, säger Ingrid Wikström.

Kan ni vara bättre på att göra det?

– Ja, det tycker jag att vi kan.

Men innebär inte det att de också får fler timmar. Ni kan tala för dem.

– Ja, så kan det faktiskt vara, att vi hjälper kunden att se behoven.

21 jurister jobbar för bolaget

Det finns ingen som kan ge ett svar på om det är befogat att brukarna får allt fler assistanstimmar, men finansminister Magdalena Andersson har tydligt deklarerat att kostnaden är för hög för statskassan och att det behöver sparas på assistansersättningen.

Storföretaget Humana har anställt inte mindre än 21 jurister som framgångsrikt arbetar för fler timmar åt kunderna. Därför är Humana också det bolag som flest väljer. 

Humanas vd Harald Wessman tycker att det är Försäkringskassan som fattar fel beslut.

– Vi brinner för att hjälpa individer, som ofta har det svårt. Ekonomin är en konsekvens, snarare än tvärtom.

Varken bolag eller myndigheter vill prata pengar

Alla är överens om att det är en fin lag, en rättighetslag. Men trots att assistansbolagen driver på antalet timmar och därmed kostnaderna och Försäkringskassan har infört skärpta regler och lagtolkningar, vill ingen av dem egentligen tala om pengar.

– Det här handlar ju faktiskt om att de med funktionsnedsättningar kan leva ett värdigt liv. Vi ska ju bara följa lagen, säger Ann-Marie Begler, generaldirektör för Försäkringskassan.

MS-sjuke Michael Jackbrise tycker tvärtom, att det är pengar som styr.

– Det är dumheter. Man mäter oss i pengar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar LSS-lagen

Mer i ämnet