Dyrare mjölk ska hjälpa bönderna. Foto: TT

100 miljoner extra ska lindra mjölkkrisen

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen vill lösa mjölkkrisen genom att sänka kostnaderna för böndernas bränsle. Men förslaget möter inga glädjerop från de krisdrabbade.

– Det är ett litet steg men långt kvar, säger bonden Mats Larsson.

Regeringen vill skjuta till 100 miljoner kronor extra för att sänka dieselskatten för bönder. Totalt avsätts 300 miljoner i höstbudgeten för vad som ses som ett stöd till den krisande mjölkbranschen, rapporterar Dagens Nyheter.

– Det är en global kris med överproduktion på mjölk och den drabbar hela EU. Vi måste från regeringens sida göra insatser för att överbrygga den här svåra tiden, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) till TT.

– Dieselskattsreduktion är ett av de prioriterade områdena som framförts av LRF.

Enligt ministern innebär de nya miljonerna att dieselskatten reduceras med 1:70 kronor per liter för bönder i tre år framåt.

– Det är ett litet steg men långt kvar för att hejda nedläggningen som sker av mjölkproduktion, säger bonden Mats Larsson från Vara, som har 400 kor.

”Behöver ta ansvar”

Enligt Lantbrukarnas riksförbund (LRF) är det också långt kvar till skattenivåerna i våra grannländer. Dieselskatten för jordbruket i Sverige är 415 öre per liter, vilket kan jämföras med 60 öre i Danmark och 180 öre i Finland.

LRF har tidigare krävt en sänkning med 3 kronor, och förbundsordföranden Helena Jonsson anser att regeringen behöver göra mer:

– Politikerna behöver ta ansvar för andra särregler i Sverige, exempelvis lagkravet på bete. I Finland finns ingen beteslag utan där får man ersättning för att ha korna på bete. I Sverige är det snarare piska än morot och vi har föreslagit betesersättning även i Sverige.

Försvarar egen höjning

Regeringens åtgärder för att hantera mjölkkrisen kritiseras av Eskil Erlandsson, landsbygdspolitisk talesperson för Centerpartiet:

– Det är ej tillräckligt för att kompensera den ryska handelsblockaden, och att dessutom betala ut pengarna i efterhand hjälper inte i det akuta läget vi har i dag.

Då Eskil Erlandsson var landsbygdminister medverkade han själv till högre dieselskatt.

– Vi gjorde energiuppgörelsen 2009 där vi successivt höjde, men vi kompenserade genom att sänka egenavgifterna och genom att plocka bort skatten på handelsgödsel. Vi överkompenserade helt enkelt, förklarar han.

Sven-Erik Bucht tar lätt på den förre ministerns kritik:

– Han försämrade dieselskattereduktionen. Det är väl dags att vakna upp nu, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.