Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Miljöpartiet vill ge SJ monopol

SJ ska få ensamrätt i femton år på att köra Sveriges nya höghastighetståg. Det ingår som ett förslag i Miljöpartiets nya tågpolitik, som presenteras idag. Miljöpartiet vill också stoppa möjligheten för staten att plocka ut vinst från SJ, eftersom pengarna kommer att behövas till nya investeringar i framtidens tåg.

– Vi vill att SJ ska få en koncession på femton år att köra på de nya stambanorna när de öppnar. Vi vill också ge i uppdrag åt SJ att genomföra en innovationsupphandling på de tåg som behövs, säger Karin Svensson Smith som är Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson, till SVT Nyheter.

För Miljöpartiet ligger det mycket prestige i planerna på en ny höghastighetsbana, den som ska gå mellan Stockholm och Göteborg och mellan Stockholm och Malmö. Det verkar finnas en bred politisk enighet om att höghastighetståg vore bra för Sverige.

Haken är att allt fler har ifrågasatt huruvida det är ekonomiskt försvarbart. En tidigare beräkning från Trafikverket säger att kostnaden kommer att landa mellan 190 och 320 miljarder kronor. En ny beräkning är beställd och enligt vad SVT erfar så kommer i vart fall inte prislappen att hamna över 250 miljarder, kanske närmare 200.

Få till helhetslösning

HG Wessberg förhandlar på regeringens uppdrag för att få till en bra finansiering och andra satsningar på framför allt bostäder i samband med bygget av höghastighetsbanan. Det handlar om att få till en helhetslösning, där hela landets befolkning på ett eller annat sätt drar nytta av en sådan satsning.

Frågan om SJ:s ställning och roll i det nya är kanske inte den främsta frågan i allt detta, däremot kan han se vissa fördelar – och nackdelar – i att ge SJ en flerårig ensamrätt på tågtrafiken på den nya stambanan.

– Långa koncessioner kan göra det lättare att hålla uppe trafiken. Då kan man investera i tågen, och man kan köra många tåg. Nackdelen kan vara att ger man väldigt långa koncessioner så kan det driva upp biljettpriserna, och det är inte önskvärt, säger HG Wessberg.

Vill stoppa vinstuttag

En del i Miljöpartiets nya tågpolitik är också att stoppa vinsttuttag från SJ till staten. Detta är egentligen ingen nyhet, eftersom partiet har argumenterat för detta tidigare. Det märkliga i sammanhanget är då att regeringen, där Miljöpartiet också sitter, så sent som i höstas tog emot en rekordutdelning från SJ på 1,7 miljarder kronor. Detta är ett tydligt tecken på att Miljöpartiets tågpolitik inte är regeringens. Och Karin Svensson Smith understryker att den politik som partiet presenterar idag, inte är förankrad hos regeringen.

– Alltså, att sitta i regeringen är inte att få precis vad man vill, och vi kan inte få mer än vad vår väljarandel motsvarar, säger hon.

Miljöpartiets förslag om att ge SJ ensamrätt på trafiken på den nya banan skapar stor irritation inom alliansen. Vi har talat med såväl Moderaternas trafikpolitiska talesperson Jessica Rosencrantz som centerpartiets trafikpolitiska talesperson, som reagerar kraftigt på utpelet. 

– Monopol har historiskt aldrig gett någon bra kvalitet. Jag kan förstå att man vill ha en långsiktighet, men det kan man uppnå på andra vis än med Sovjet-inspirerade monopol, säger Anders Åkesson (C) till SVT Nyheter.

– Det är beklagligt att Miljöpartiet föreslår ett monopol för SJ på eventuella höghastighetsbanor. Monopol riskerar i slutändan att drabba resenären genom högre biljettpriser och dyrare tågresor. Vi vill att fler människor ska ha möjlighet att välja tåget framför bilen, säger Jessica Rosencrantz. (M)