Jan hade sen många år sin hemförsäkring hos Trygg-Hansa. I försäkringsvillkoren står det att man som försäkringstagare måste anmäla förändringar i hushållet.
– Det är ett krav vi har att om någon ytterligare person ska ingå i försäkringen så ska man anmäla det till oss så att vi får skriva in det i försäkringsbrevet, säger Håkan Franzén, hemförsäkringsexpert på Trygg-Hansa. Barn under 18 år omfattas dock av försäkringen utan anmälan.
För Trygg-Hansa är det också en fråga om rättvisa, anser han.
– Hos oss påverkar det priset på försäkringen. Ju fler personer det är i hushållet, desto mer betalar du för din försäkring, säger Håkan Franzén.
Olika villkor bland försäkringsbolagen
Men villkoren skiljer sig mellan försäkringsbolagen. If tillämpar samma regler som Trygg-Hansa medan det hos Folksam och Länsförsäkringar räcker att man är skriven på samma adress och ingår i hushållet för att hem- och reseförsäkringen ska gälla. Man behöver inte anmäla förändringar.
Till Konsumenternas försäkringsbyrå kan man vända sig med frågor och klagomål på försäkringsbolagen. Det som drabbat Jan Fälling och Victoria Forssén är inte unikt.
– Vi ger alltid rådet att kontrollera innan man reser iväg vad som gäller för att omfattats av hem- och reseförsäkringen, både för dig och din familj, säger Gabriella Hallberg, jurist och försäkringsexpert vid byrån.
Hon tycker också att informationen från försäkringsbolagen kan bli tydligare.
Så de borde skärpa sig?
– Ja, de borde skärpa sig. Och konsumenterna borde också se till att informera sig bättre innan man reser. Ansvaret ligger hos båda parter.
”Vi kan alltid bli bättre”
Håkan Franzén på Trygg-Hansa anser att informationen är omfattande i såväl försäkringsvillkor som i brev till försäkringstagarna inför årsförfallodagen.
– Om man tar del av informationen är den tydlig men tyvärr så går den uppenbarligen att missa. Det som drabbade Victoria Forssén och Jan Fälling är förstås beklagligt, säger han.
Och Trygg-Hansa står fast vid beslutet att inte betala ut någon försäkringsersättning till Jan för det som hände Victoria.
– Vi kan alltid bli bättre på att informera och det är en fråga som vi ständigt jobbar med, säger Håkan Franzén.
Fotnot:
Konsumenternas försäkringsbyrå ägs av en stiftelse. Bakom står myndigheterna Konsumentverket och Finansinspektionen samt branschorganisationen Svensk Försäkring. Verksamheten finansieras av branschen.