Foto: TT

Myndighet: Återkalla fler körkort från äldre

Uppdaterad
Publicerad

I Sverige får bilförare över 75 år köra bil utan hälsokontroller.

Nu säger Transportstyrelsen att regelverket inte fungerar, ifjol återkallades bara 2.500 körkort av hälsoskäl.

– Det tycker vi inte är tillräckligt, säger chefsläkaren Lars Englund.

Sverige är det enda land i Norden och ett av få i Europa, som inte kräver obligatoriska hälsokontroller för äldre bilförare.

Det svenska systemet bygger på att läkarna ska anmäla patienter de anser inte bör fortsätta köra bil. Anmälningarna går till Transportstyrelsen som återkallar körkorten. I fjol återkallades 2.500 körkort.

”Fungerar inte som det var tänkt”

– Det tycker vi inte är tillräckligt, vi vet ju att det är 25.000 personer varje år som får demensdiagnos och de allra flesta av dem borde få sitt körkort återkallat, säger Lars Englund, chefsläkare Transportstyrelsen.

– Vi har ju hoppats mycket på det här med läkarnas anmälningsskyldighet, det skulle vara ett sätt att kompensera för att vi inte har periodiska läkarkontroller. Men vi ser ju att det inte fungerar riktigt som det var tänkt, fortsätter Lars Englund.

Sett till körsträcka så löper personer över 75 år mer än dubbelt så stor risk att skadas eller dödas i trafiken än medelålders. Trots det kan man fortsätta köra livet ut utan kontroller i Sverige medan övriga Norden och också de allra flesta länder i övriga Europa har olika typer av obligatoriska hälsotester för äldre bilförare.

”Unga är ett större problem”

I Sverige finns i dag 645.000 körkortsinnehavare över 75 år. Bland de två stora pensionärsorganisationerna SPF och PRO är det en splittrad syn på obligatoriska tester. SPF kan tänka sig en obligatorisk hälsokontroll men först från 80 års ålder. PRO däremot tycker inte alls att det är nödvändigt.

– Bara för att man är 70 år behöver det inte betyda att man inte kan köra bil, säger Christina Tallberg, ordförande för PRO.

Hon tycker att dagens system där läkarna har skyldighet att anmäla till Transportstyrelsen angående de patienter som av medicinska skäl inte bör fortsätta köra bil. Det finns också en möjlighet för läkaren att göra en muntlig överenskommelse med patienten att sluta köra.

Men Christina Tallberg tycker att det inte är de äldre förarna som är det stora problemet i trafiken.

– Unga förare är ett större problem, de toppar olycksstatistiken. Det är viktigt att inte peka ut en grupp bara för att man uppnår en viss ålder. Det tycker vi är fel väg det känns lite diskriminerande faktiskt, påpekar Christina Tallberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.