Striden gäller främst löner och andra villkor för ett 30-tal kabinanställa i bemanningsföretaget GEC. Bolaget hyr ut personal till den brittiska lågprisflygjätten Flybe, som i sin tur anlitas av SAS.
Nästan samtliga kabinanställda är medlemmar i fackförbundet Unionen, som varslat om strejken. Fackets mål är att få GEC att teckna ett kollektivavtal, vilket bolaget och arbetsgivarsidan hittills vägrat att gå med på.
Strid om villkor
Elisabeth Holming-Schiller, förhandlingschef och tillförordnad vd i Svenska Flygbranschen, säger att både GEC och arbetsgivarna vill ha ett kollektivavtal.
– Medlarna kom med ett bud för bara någon dag sedan med rejält höjda löner. Vi sade ja, men facket avvisade budet, säger hon.
Unionens konfliktsamordnare Lars Åström säger att problemet är att GEC och Svenska Flygbranschen inte vill skriva på standardavtalet.
– De går med på högre löner, men gör det bara under förutsättning att andra villkor i avtalet inte ska gälla, säger han.
Bryter strejken ut berörs SAS-flyg på sträckorna mellan Arlanda och Kalmar, Visby, Åbo och Vasa. SAS har även hotat att lägga ner ett ”stort antal regionallinjer” om konflikten bryter ut.
Pilotstrejk hotar
”Det är inte hållbart att flyga stora flygplan på dessa destinationer, varken miljömässigt eller ekonomiskt. En konflikt drabbar de frekventa resenärernas behov av täta avgångar och det kan också leda till att mindre orter förlorar sin viktiga flyglinje”, heter det i ett uttalande från den skandinaviska flygjätten.
Parallellt bråkar även pilotfacket med GEC och Flybe om samma frågor. En övertidsblockad rullade i gång tidigare i veckan och strejk är varslad till på torsdag.
SAS uppfattning är att även samarbetspartner ska ha kollektivavtal, enligt bolagets beskrivning på hemsidan.