Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Efter kritiken – nu ändrar Splay sina riktlinjer

Splays vd och grundare Vigor Sörman.

Genom att köpa en påhittad kampanj på Youtube-nätverket Splays tjänst ”Gosnap” fick vi enkelt ut vårt budskap hos en rad populära profiler på bland annat Instagram, så kallade ”influencers”. Ingenstans framgick det att det handlade om betald marknadsföring. Nu ändrar Splay sina riktlinjer för hur annonssamarbeten ska märkas upp.

Trots att reklam ska märkas ut tydligt finns det flera undantag. Det har SVT Nyheter kunnat visa i flera inslag och artiklar under veckan.

Vi har bland annat testat MTG-ägda medieföretaget och Youtube-nätverket Splays tjänst ”Gosnap”. Tjänsten kopplar samman annonsörer och ”influencers”, det vill säga populära profiler på bland annat sociala medieplattformen Instagram.

I en påhittad kampanj som vi köpte på ”Gosnap” fick vi enkelt ut vårt budskap hos en rad ”influencers”. Det framgick inte någonstans att det handlade om en betald marknadsföring.

”Märkt en osäkerhet”

I den intervju med Splays vd och grundare Vigor Sörman som SVT Nyheter sände tidigare i veckan sade han att Splay är noga med att följa lagen och att de riktlinjer bolaget själva har tagit fram i brist på annat juridiskt underlag.

Enligt Vigor Sörman är de nya riktlinjerna inte ett resultat av SVT Nyheters granskning, skriver Dagens Media. Sörman menar i en intervju med Dagens Media att SVT Nyheter enligt honom anklagat profiler i sociala medier för smygreklam. 

– Vad vi märkt är att det finns en osäkerhet hos annonsörer och ”influencers” kring hur man ska annonsmärka varumärkessamarbeten i sociala medier. De vill göra rätt, men det kan vara väldigt svårt att veta vad som gäller, säger Vigor Sörman, i ett pressmeddelande. 

Står för kostnaderna 

De nya ”garantin” innebär att Splay tar ansvar för att alla kampanjer som går genom nätverket, där Splay är med och tar fram konceptet, följer marknadsföringslagen och Konsumentverkets riktlinjer för annonsmärkning i sociala medier.  

Enligt Dagens Media ska även Splay stå för kostnader vid eventuella viten och skadestånd. 

Vigör Sörmans svar till SVT

Visa

Vigör Sörman vill inte bli intervjuad av SVT utan hänvisar till en skriftlig kommentar som du kan läsa här nedan:

"För oss på Splay har det alltid varit självklart att följa marknadsföringslagen och de riktlinjer som finns. Vi har sedan start jobbat proaktivt med annonsmärkning och arrangerat ett antal seminarier kring ämnet. Hittills har vi aldrig tagit emot någon anmälan mot någon av våra kampanjer. Vi har varit inbjudna av Konsumentverket i framtagandet av de nya riktlinjerna för annonsmärkning i sociala medier som presenterades i december förra året och för oss är det självklart att följa dessa. Som branschledare och representant för majoriteten av Sveriges största influencers vill visa att vi verkligen tar ansvar och tar marknadsföringslagen på största allvar. Därför lanserar vi en annonsmärknings-garanti som innebär att vi ansvarar för att alla kampanjer, där Splay har varit med och tagit fram konceptet, följer marknadsföringslagen och Konsumentverkets riktlinjer”. 

#doldreklam

Mer i ämnet