Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Ny försäkring ska skydda mot näthat

I dag lanseras en ny försäkring mot näthat, men det är inte alla som hyllar initiativet. Ett bra sätt att tjäna pengar på folks oro, tycker kritiker.

Näthat, hot och kränkningar har diskuterats flitigt de senaste åren. Polisen har fått kritik för att vara slapphänt, justitieministern har ändrat lagar för att komma åt nätbovarna och medierna har lyft problemen om och om igen.

– Problemen med näthat växer och vi vill vara först med en försäkring som skyddar den som drabbas, berättar Johan Rydeberg, chef för konsumentdivisionen på AIG, försäkringsbolaget som lanserar försäkringen.

Skyddar mot nätbrott

Försäkringen ska ge skydd mot olika former av brottsligt näthat, som till exempel förtal, förolämpning och identitetsstöld. Försäkringstagaren kan få konsulthjälp att radera ut kränkningar på nätet och spåra den som som står bakom. Dessutom täcks kostnader för ett juridiskt ombud om den som drabbas vill driva fallet vidare.

Juristen Mårten Schultz har varit med och utvecklat försäkringen. Han har tidigare också startat juridikinstitutet juridiskt stöd åt dem som drabbats av näthat.

– Eftersom rättsväsendet i så stor utsträckning inte reagerar på nätbrott är det här ett lysande initiativ, säger han.

”Lurar folk att betala”

Men nätforskaren Elza Dunkels ifrågasätter den nya försäkringen.

– Min första tanke är: Nu vill försärkingsbolagen tjäna pengar på oron som finns hos föräldrar, säger hon.

Elza Dunkels hade hellre sett att myndigheterna tog hand om problemen och startade en instans dit de som drabbats av näthat kunde vända sig.

Hon ifrågasätter också om försäkringen är effektiv och håller vad den lovar.

– Att radera kränkande information på nätet är svårt, säger hon.

– Det finns risk för att man lurar folk att betala en försärking som sedan inte hjälper så mycket, säger hon.

Skyddar inte föräldrar

Men att privata aktörer, som försäkringsbolag, försöker hitta kommersiella lösningar på problemet med näthat, tycker hon är logiskt.

– Om samhället inte gör tillräckligt så poppar kommersiella alternativ upp. Det får vi acceptera.

Försäkringen kommer inte att skydda föräldrar vars barn gör övertramp på nätet. Mamman till en 16-årig flicka som dömdes för grovt förtal i det kända Instagram-målet tvingades att betala 150.000 i skadestånd för dotterns nätbrott. Mamman säger att hon inte har råd och har överklagat.

– Vi funderade på om skadestånd skulle ingå i försäkringen, men valde bort det, säger Johan Rydberg på försäkringbolaget AIG.

Medier

Mer i ämnet